Standard digitální služby: Porovnání verzí

m
(Značka: editace z VisualEditoru)
(Standard digitální služby: Aktualizace překladu do jazyka bližšího občanům. Tom Kubina)
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 3: Řádek 3:
 
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.  
 
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.  
  
Veškeré transakční služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.
+
Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Kontrolu, zda je služba dostatečně dobrá k veřejnému použití, provádí !?oddělení?! a ?oddělení?! a …
  
==1. Pochopte potřeby občanů==
+
==1. Poznejte potřeby občanů==
  
Provedtě hloubkový výzkum uživatelů (=občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
+
Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.
  
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si více o bodu č. 1]]
+
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si o uživatelském výzkumu více]]
  
==2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum==
+
==2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
  
Vytvořte si plán pro průběžné testování uživatelů a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení služby.
+
Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a uživatelské testování. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
  
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si více o bodu č. 2]]
+
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více]]
  
==3. Vytvořte multidisciplinární tým==
+
==3. Pracujte s víceoborovým týmem==
  
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmu, který je schopen nadesignovat, vytvořit a provozovat tuto službu. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným a zkušeným projekt managerem s rozhodovací pravomocí.
+
Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
  
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si více o bodu č. 3]]
+
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si o víceoborových týmech více]]
  
==4. Použijte agilní metody==
+
==4. Používejte agilní metody==
  
Vybudujte svou službu pomocí agilních, iteračních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživ.potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službu.
+
Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.
  
Díky agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.
+
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si o agilních metodách více]]
  
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č. 4]]
+
==5. Zlepšujte službu průběžně==
  
==5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně==
+
Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.  
 
 
Vybudujte službu, kterou lze častěji opakovat a vylepšovat, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje a technickou flexibilitu.
 
  
 
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
 
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
  
==6. Zvolte vhodné nástroje a systémy==
+
==6. Kontrolujte nástroje a systémy==
  
Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.
+
Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
  
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o bodu č. 6]]
+
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si o kontrole systémů více]]
  
==7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat==
+
==7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí==
  
Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
+
Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
  
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data a osobní údaje namísto uchovávání a ochraňování jejich kopie.
+
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více]]
  
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č. 7]]
+
==8. Zveřejňujte zdrojový kód==
  
==8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený==
+
Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
  
Nechte celý nový zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.
+
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více]]
  
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č. 8]]
+
==9. Používejte otevřené standardy a běžné platformy==
  
==9. Používejte otevřené standardy a společné platformy==
+
Používejte otevřené standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odboru Hlavního Architekta na MV ČR].
  
Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR].
+
[[Otevřené standardy|Přečtěte si o otevřených standardech více]]
 
 
[[Otevřené standardy|Přečtěte si více o bodu č. 9]]
 
  
 
==10. Testujte celou službu==
 
==10. Testujte celou službu==
  
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.
+
Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.
  
[[Testování služby|Přečtěte si více o bodu č. 10]]
+
[[Testování služby|Přečtěte si o testování více]]
  
==11. Vypracujte offline plán==
+
==11. Připravte se na výpadek služby==
  
 
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
 
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
  
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si více o bodu č. 11]]
+
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si o přípravě na výpadek více]]
 
 
==12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky==
 
 
 
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé.
 
 
 
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si více o bodu č. 12]]
 
  
==13. Konzistentní uživatelské rozhraní==
+
==12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé==
  
Vybudujte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]], včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
+
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.
  
[[Jednotné UX|Přečtěte si více o bodu č. 13]]
+
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si o intuitivní službě více]]
  
==14. Motivujte k používání digitálních služeb==
+
==13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko==
  
Motivujte uživatele k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem).  
+
Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy|Designérskými standardy]] v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
  
Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.
+
[[Jednotné UX|Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více]]
  
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č. 14]]
+
==14. Motivujte všechny k používání==
  
==15. Sbírejte provozní data==
+
Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.  
  
Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.
+
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si o motivaci občanů více]]
  
Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby.
+
==15. Měřte úspěšnost==
  
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu č. 15]]
+
Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.
  
==16. Zvolte výkonnostní kritéria==
+
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si o měření úspěšnosti více]]
  
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.
+
==16. Určete klíčové metriky==
  
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu č. 16]]
+
Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.
  
==17. Integrujte digitální a nedigitální části služby==
+
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si o klíčových metrikách více]]
  
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).
+
==17. Zveřejněte dosažené úspěchy==
  
Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální části.  
+
Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.
  
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si více o bodu č. 17]]
+
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více]]
  
==18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu==
+
==18. Testujte službu s ministrem==
  
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.  
+
Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.    
  
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]]
+
[[Testování s ministrem|Přečtěte si o testování s ministrem více]]
  
 
<comments />
 
<comments />
 
[[Kategorie:Standard digitální služby]]
 
[[Kategorie:Standard digitální služby]]

Verze z 3. 8. 2018, 23:43

Standard digitální služby

Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.

Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Kontrolu, zda je služba dostatečně dobrá k veřejnému použití, provádí !?oddělení?! a ?oddělení?! a …

1. Poznejte potřeby občanů

Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.

Přečtěte si o uživatelském výzkumu více

2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně

Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a uživatelské testování. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.

Přečtěte si o pravidelném výzkumu více

3. Pracujte s víceoborovým týmem

Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.

Přečtěte si o víceoborových týmech více

4. Používejte agilní metody

Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.

Přečtěte si o agilních metodách více

5. Zlepšujte službu průběžně

Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.

Přečtěte si více o bodu č. 5

6. Kontrolujte nástroje a systémy

Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.

Přečtěte si o kontrole systémů více

7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí

Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).

Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více

8. Zveřejňujte zdrojový kód

Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.

Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více

9. Používejte otevřené standardy a běžné platformy

Používejte otevřené standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně Odboru Hlavního Architekta na MV ČR.

Přečtěte si o otevřených standardech více

10. Testujte celou službu

Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.

Přečtěte si o testování více

11. Připravte se na výpadek služby

Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.

Přečtěte si o přípravě na výpadek více

12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé

Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.

Přečtěte si o intuitivní službě více

13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko

Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Designérskými standardy v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.

Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více

14. Motivujte všechny k používání

Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.

Přečtěte si o motivaci občanů více

15. Měřte úspěšnost

Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.

Přečtěte si o měření úspěšnosti více

16. Určete klíčové metriky

Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.

Přečtěte si o klíčových metrikách více

17. Zveřejněte dosažené úspěchy

Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.

Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více

18. Testujte službu s ministrem

Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.   

Přečtěte si o testování s ministrem více


Add your comment
Moderní stát welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.