Otevřít hlavní menu

Moderní stát β

Změny

Zásadní principy agilního projektového řízení

Přidáno 5 578 bajtů, 16. 7. 2018, 14:51
Založena nová stránka s textem „Část sekce Agilní přístup =Zásadní principy agilního projektového řízení= Při budování a provozu vašich služeb mus…“
[[Agilní přístup|Část sekce Agilní přístup]]

=Zásadní principy agilního projektového řízení=

Při budování a provozu vašich služeb musíte používat agilní metody.

Existují různé [[Agilní metody: úvod|agilní metody]], které můžete využít, ale vždy byste měli dodržovat následující základní principy:

* zaměřit se na potřeby uživatele
* dodávat opakovaně
* pokračovat ve vylepšování práce vašeho týmu
* selhávat rychle a učit se pomalu
* nepřestávat plánovat

==Splnění standardů digitální služby==

Pro splnění [[Standard digitální služby|bodu 4 Standardu (použití agilních metod)]] musíte ukázat, jak váš tým používá agilní metody k budování a provozu služby.

==Zaměření na potřeby uživatele==

Vaši uživatelé jsou stále na prvním místě. Musíte upřednostňovat jejich potřeby před všemi ostatními včetně vašich starších partnerů (senior stakeholders).

=== Proč potřeby uživatelů ===

Když začnete budovat službu předtím, než pochopíte, kdo jsou uživatelé a co jim má služba přinést, riskujete, že:

* vybudujete něco, co nikdo nechce nebo nepotřebuje
* snažíte se řešit problémy, které nejsou pro uživatele důležité

Zjišťujte zpětnou vazbu od vašich uživatelů brzy a často, a poslouchejte, i když budou říkat věci, se kterými nesouhlasíte nebo je nechcete slyšet.

Vždy byste měli užívat údaje a reakce od skutečných lidí, kteří službu využívají a nechat tím ovlivňovat směr vašeho projektu.

== Zlepšujte vaše služby ==

Chcete-li pracovat agilním způsobem, musíte neustále vylepšovat službu a její funkcionality – to se nazývá “iterace” (opakování).

Každá služba je jiná, a budování služby je proces, který zahrnuje řadu rozhodnutí, učiněných v průběhu času, ale obecně postupujte takto:

# Budujte to, co odpovídá nejdůležitějším potřebám uživatelů
# Ukažte to vašim uživatelům, naslouchejte reakci a vylepšujte
# Opakujte tento postup, až se vám podaří uspokojit nejdůležitější potřeby uživatelů

Agilita je o tom, aby komplexní proces budování digitální služby byl co nejjednodušší. Je založena na zlepšování toho, co děláte den za dnem a týden za týdnem.

=== Proč byste měli stále vylepšovat vaše služby ===

Postup přidávání dodatečných funkcionalit dovoluje:

* dávat uživatelům a stakeholderům hodnoty pravidelně
* zkrátit dobu zpětné vazby, které by mohly být delší, kdyby byla použita metoda vodopádu (kde vidíte zpětnou vazbu teprve, když dokončíte finální produkt)
* rozhodnout jaké funkcionality budete přidávat příště
* trávit čas vytvářením funkcionalit, o které se uživatelé zajímají
* ujistit se, že všechno, co budujete, je přístupné a bezpečné.

== Zlepšujte práci vašeho týmu ==

Stejně jako neustále zlepšujete vaši službu tím, že mluvíte s uživateli, mluvte I s vaším týmem abyste zlepšovali způsob práce tak, aby se:

* tým učil a zlepšoval po celou dobu životnosti služby
* kvalita vašich služeb zlepšovala, což ušetří se čas, úsilí i peníze.

=== Zjistěte, co nefunguje ===

Mluvte se svým týmem, abyste zjistili, co funguje a co by mohlo být vylepšeno, např. při vašich denních nebo pravidelných setkáních.

Měli byste se pokusit zjistit:

* problémy, které má tým s nějakou částí práce
* co brzdí váš tým nebo oddaluje práci
* problémy jednotlivých členů týmu

=== Opravujte / řešte problémy ===

Jakmile odhalíte problémy, měli byste se dohodnout, jak je vyřešit.

Využijte denní nebo jiné pravidelné setkání ke kontrole toho, zda jsou vyřešeny problémy, o kterých jste mluvili na předchozích setkáních.

Více informací k pravidelným setkáním na stránce [[Nástroje a techniky agilního řízení]].

== Selhání rychle, učení pomalu ==

Agilní techniky nezaručují úspěch, ale nemusíte se bát neúspěchu nebo experimentu, neboť agilní metoda vám umožní odhalit problémy včas a řešit je rychle. Měli byste se poučit z neúspěchu.

Můžete zabránit závažným problémům nebo selháním tím, že:

* ukážete hodnoty vašim “senior stakeholderům” (např. zodpovědnému vedoucímu pracovníkovi, ředitelovi nebo zástupci ředitele) v pravidelných hlášeních
* budete pravidelně hlásit malá selhání, abyste předešli velkému selhání služby, která by měla být a bude oznámena tak jako tak
* využívání procesů jako rozvoj řízeného testování a automatického testování (psaní testů předtím než vyvinete funkcionality, které mají být testovány) pro zvýraznění problémů v rané fázi
* určení důležitých metrik, stanovení výchozího stavu a sledování změn v průběhu projektu.

=== Ohlašujte pravidelně ===

Pravidelné ohlašování a testování malých funkcionalit s vašimi uživateli:

* zlepší kvalitu
* zlepší patrnost (viditelnost, rozhled)
* sníží náklady

== Stále plánujte ==

V agilním projektu byste měli neustále plánovat na základě údajů a vzorů využití služby, kterou se snažíte nahradit.

Váš tým by měl plánovat společně a revidovat tyto plány pravidelně na základě:

* pokroku
* nových skutečností a požadavků

== Související příručky: ==

Mohlo by se vám hodit:

* [[Agilní způsob projektového řízení]]
* [[Nástroje a techniky agilního řízení]]
* [[Agilní metody: úvod]]