Digitální agentura ČR
Centrální ICT autorita
Centrální autorita vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku.
Kompetence a agendy Centrální ICT autority
Řízení ICT státu
Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
Co je potřeba udělat
- Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
- Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS
- Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
- Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu
Enterprise architektura státu
Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
Co je potřeba udělat
- Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
- Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
- Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
Konzultační činnost
Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ
Co je potřeba udělat
- Vytvoření Best practices za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry
- Vytvoření dostatečné personální kapacity
- Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS
- Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.
- Novelizace zákona o státní službě
Digitalizace veřejných agend
eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy
Co je potřeba udělat
- Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
- Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint
Centrální ICT služby státu
Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace
Co je potřeba udělat
- Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …
Sdílené ICT služby
Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
Co je potřeba udělat
- Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
- Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
- In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
- Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
- Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
- Novelizace zákona o VZ
Centrální nákupy ICT techniky a služeb
Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
Co je potřeba udělat
Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT
Kompetence a agendy Centrální ICT autority
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA
Cíle
- Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
- Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
- Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
- Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.
- Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko
Důvody
- Vyhodnocování projektů ICT služeb ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).
- Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
- Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
- Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.
- Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
- Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
- Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.