Digitální agentura ČR: Porovnání verzí

m
m (Kompetence a agendy Centrální ICT autority)
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 2: Řádek 2:
 
Centrální autorita vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku.
 
Centrální autorita vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku.
  
===Kompetence a agendy Centrální ICT autority===
+
==Kompetence a agendy Centrální ICT autority==
{| class="wikitable"
 
|'''Kompetence'''
 
  
'''Centrální ICT autority'''
+
=== Řízení ICT státu ===
|'''Přínosy centralizace'''
+
Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
|'''Předpoklady a úkoly'''
 
|-
 
|'''Řízení ICT státu'''
 
|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 
|Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
 
  
Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS
+
==== Co je potřeba udělat ====
  
Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
+
* Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
 +
* Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS
 +
* Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
 +
* Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu
  
Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu
+
=== Enterprise architektura státu ===
|-
+
Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
|'''Enterprise architektura státu'''
 
|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 
  
 
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
 
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
|Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
 
  
Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
+
==== Co je potřeba udělat ====
  
Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
+
* Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
|-
+
* Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
|'''Konzultační činnost'''
+
* Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
|Poskytování odborných rolí, aktivní konzultace, předávání know-how
 
|Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění [[Standard digitální služby|Standardu digitální služby]], tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ
 
|-
 
|'''Digitalizace veřejných agend'''
 
|eGovernment služby pro občany,
 
  
efektivita veřejné správy
+
=== Konzultační činnost ===
|Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
+
Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ
  
Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint
+
==== Co je potřeba udělat ====
|-
 
|'''Centrální ICT služby státu'''
 
|Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace
 
|Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …
 
|-
 
|'''Sdílené ICT služby'''
 
|Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 
|Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
 
  
Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
+
* Vytvoření [[Pravidla správné technologické praxe|Best practices]] za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry
 +
* Vytvoření dostatečné personální kapacity
 +
* Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS
 +
* Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.
 +
* Novelizace zákona o státní službě
  
In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
+
=== Digitalizace veřejných agend ===
 +
eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy
  
Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
+
==== Co je potřeba udělat ====
  
Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
+
* Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
|-
+
* Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint
|'''Centrální nákupy ICT techniky a služeb'''
 
|Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
 
|Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT
 
|}
 
  
===Kompetence a agendy Centrální ICT autority===
+
=== Centrální ICT služby státu ===
 +
Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace
 +
 
 +
==== Co je potřeba udělat ====
 +
 
 +
* Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …
 +
 
 +
=== Sdílené ICT služby ===
 +
Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 +
 
 +
==== Co je potřeba udělat ====
 +
 
 +
* Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
 +
* Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
 +
* In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
 +
* Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
 +
* Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
 +
* Novelizace zákona o VZ
 +
 
 +
=== Centrální nákupy ICT techniky a služeb ===
 +
Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
 +
 
 +
==== Co je potřeba udělat ====
 +
Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT
 +
 
 +
==Kompetence a agendy Centrální ICT autority==
 
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
 
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
  

Verze z 6. 8. 2018, 11:23

Centrální ICT autorita

Centrální autorita vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku.

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Řízení ICT státu

Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Co je potřeba udělat

  • Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
  • Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS
  • Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
  • Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu

Enterprise architektura státu

Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení

Co je potřeba udělat

  • Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
  • Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
  • Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti

Konzultační činnost

Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ

Co je potřeba udělat

  • Vytvoření Best practices za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry
  • Vytvoření dostatečné personální kapacity
  • Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS
  • Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.
  • Novelizace zákona o státní službě

Digitalizace veřejných agend

eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy

Co je potřeba udělat

  • Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
  • Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint

Centrální ICT služby státu

Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace

Co je potřeba udělat

  • Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …

Sdílené ICT služby

Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Co je potřeba udělat

  • Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
  • Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
  • In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
  • Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
  • Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
  • Novelizace zákona o VZ

Centrální nákupy ICT techniky a služeb

Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů

Co je potřeba udělat

Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.

VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA

Cíle

  • Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
  • Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
  • Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  • Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  

Důvody

  • Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
  • Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
  • Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
  • Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.