Otevřít hlavní menu

Moderní stát β

Technologická praxe: Definujte nákupní strategii

Verze z 19. 7. 2018, 21:06, kterou vytvořil Michal (diskuse | příspěvky) (Založena nová stránka s textem „[https://www.gov.uk/guidance/define-your-purchasing-strategy <span class="underline">https://www.gov.uk/guidance/define-your-purchasing-strategy</span>] V…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

https://www.gov.uk/guidance/define-your-purchasing-strategy

Vodítka

Definujte strategii řízení nákupů

Z vaší strategie nákupu musí být zřejmé, že jste zohlednili jak komerční a technologické aspekty, tak i smluvní omezení.

Zveřejněno 6. listopadu 2017

Převzato:

Government Digital Service

Obsah

  1. Jak definice nákupní strategie pomůže vašemu projektu
  2. Obchodní přístup
  3. Úvahy ohledně technologií
  4. Využívejte možnosti nákupu společné pro státní správu
  5. Řiďte se pravidly pro uzavírání smluv ve státní správě
  6. Související odkazy a doporučení

Pro splnění bodu 11 Pravidel správné technologické praxe musí být z vašeho plánu a designu zřejmá vaše strategie nákupu i to, jak jsou vámi uzavírané smlouvy v souladu s vládními pravidly a doporučeními platnými ve státní a veřejné správě.

To vše budete muset vysvětlit v rámci procesu kontroly výdajů.

Jak definice nákupní strategie pomůže vašemu projektu

Váš projekt či program v oblasti technologií získá, pokud dokážete:

  • využít konkurenceschopné a inovativní komerční produkty a příležitosti;
  • dosáhnout dlouhodobé finanční úspory;
  • lépe vyjednávat s dodavateli;
  • uplatnit obchodní přístup podporující desagregaci smluv;
  • úspěšně odstupovat od smluv a zajistit, aby vám stávající dodavatel předal všechny relevantní informace, znalosti a kapacity;

Nákupní strategie vám také:

  • pomůže s přechodem na cloudové služby, komoditní a sdílené služby technologie;
  • pomůže ke kratším, lépe řiditelným smlouvám se snadnějším procesem obnovení smlouvy;
  • zpřehlední stav smlouvy, rizika a případné problémy či otevřené otázky.

Obchodní přístup

Z vaší nákupní strategie musí být zřejmé, že zevrubně rozumíte obchodním závazkům
a aspektům nezbytným pro realizaci, využití a řízení vašeho programu. Měli byste naplánovat, jak budete řídit více dodavatelů současně, jak tato struktura zapadá do operačního modelu organizace, a v jakých okamžicích budou tito dodavatelé součástí stejných dodavatelských týmů. To vše znamená, že musíte:

  • pravidelně přehodnocovat své nákupní strategie a zvažovat, kdy můžete své požadavky zjednodušit či rozdělit, a umožnit tak větší konkurenci na trhu, včetně poskytnutí šancí menším a středním firmám;
  • využívat mapování hodnotového řetězce ke snadnější identifikaci produktů a jejich komponent, což vám pomůže rozhodnout, zda je lepší tyto vytvořit vlastními silami,

či nakoupit, a to v závislosti na úrovni zralosti produktu;

  • v případech, kdy pro to existují provozní a finanční argumenty, přecházet

od rozsáhlých smluv s jediným dodavatelem na více smluv s různými dodavateli;

  • vědět, kde a jakým způsobem jste desagregovali větší technologické celky, na nichž stojí váš program a smlouvy na dodání těchto technologií;
  • zvážit, jaké schopnosti a dovednosti potřebuje vaše organizace k tomu, aby mohla „servisovat“ produkt, který zakoupíte;
  • používat takový obchodní model, který je vhodný pro vaše služby a vzhledem ke specifickým podmínkám vaší organizace.

Úvahy ohledně technologií

Vaše strategie nákupu musí zohledňovat takové přístupy v oblasti technologií, které podpoří budoucí využití vašeho produktu a služeb. Sem patří:

Využívejte možnosti nákupu společné pro státní správu

Vyhledávejte vhodné služby a dodavatele a vyhněte se zdlouhavým a nákladným procesům nákupu. Spolupracujte s nákupním týmem svého úřadu a snažte se pochopit, která možnost
a jaký postup je pro váš program nejvhodnější. Využívejte schválené možnosti nákupu:

Řiďte se pravidly pro uzavírání smluv ve státní správě

Pro smlouvy platí, že:

  • hodnota nesmí přesáhnout £100 miliónů – pokud k tomu není výjimečný důvod;
  • musí explicitně stanovit vlastníka dat veřejné správy, včetně dat vytvořených prostřednictvím provozování služby;
  • musí explicitně stanovit vlastníka duševních práv, jež jsou součástí dodávky technologické služby, a to včetně softwarového kódu a obchodních pravidel, podle kterých probíhá zpracování informací mezi uživatelskými rozhraními a uloženými daty.

Dále je třeba u smluv dodržet následující pravidla:

  • tam, kde je to ekonomicky výhodné, musí smlouva obsahovat doložku o přerušení smlouvy do 2 let, což by vám mělo umožnit ukončit platnost smlouvy s minimálními výstupními náklady;
  • zajistit konkurenci pro co nejširší řadu dodavatelů díky využití smluv menšího rozsahu tam, kde jsou přínosné z hlediska získávané hodnoty;
  • tam, kde je to vhodné a kde takový postup zajistí maximální hodnotu za vynaložené peníze, používat fakturační modely založené na skutečném využití služby

či technologie;

  • snažit se o neustálé zlepšování, udržovat konkurenci na trhu a flexibilitu potřebnou

pro plnění měnících se požadavků.

Pamatujte, že:

  • můžete využít rámcové smlouvy „CCS technology category framework agreements s již předdefinovanými smluvními pravidly a podmínkami;
  • dodavatel nesmí poskytovat systémovou integraci, integraci služeb či služby servisního managementu současně s poskytováním služeb komponent v rámci téhož systému;
  • nemůžete platnost smlouvy automaticky prodlužovat, aniž by pro to existovaly polehčující okolnosti;
  • musíte sladit platnost trvání smlouvy s aktuálně uznávanou nejlepší praxí pro daný produkt a službu.

Související doporučení a odkazy