Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Stručné shrnutí

Přidáno 603 bajtů, 12. 10. 2021, 11:59
bez shrnutí editace
Z programového prohlášení vlády z 27. 6. 2018:
: ''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.'': ''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav.''
'''S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017, za 4 roky se změnilo pouze málo věcí k lepšímu.'''
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
=== Je chyba na straně firem a občanů či státu? ===V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:%5B%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22%5D <nowiki>[1]</nowiki>].
Je chyba na straně firem a občanů či státu? Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.  V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[[Hlavní strana#cite%20note-1|[1]]].  === Jak by měla vypadat státní správa? ===
✅ prostě prozákaznická
✅ pro občana, ne naopak
=== Co s tím? ===
Je potřeba provést
* '''digitální transformaci státu''',* '''skutečnou transformaci''' vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití '''automatizace''',* '''zrušení nepotřebných agend''' a zjednodušení ostatních,* soustředit se na zvýšení kapacity a '''digitální kompetence''' zaměstnanců státu a změny jejich struktury,* soustředit se na práci s talenty, absolventy vysokých škol a jejich získání pro práci ve státní správě* '''moderní řízení úřadů''' a jejich cílů,* moderní '''řízení projektů''', podstatné zvýšení podílu '''agilně''' a průběžně rozvíjených služeb,* důsledně '''pro-klientský přístup''',* sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření '''efektivity a kvality''' služby,* rozhodování a řízení úřadů na základě dat,* '''centrální řízení''' a podpora digitální transformace.
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu '''nevede k nutné změně'''. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace, bez využití výhod digitálních technologií, bez samoobslužného přístupu.
Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.
=== [[První Nejdůležitější kroky]], které je nutné a možné udělat === #Vytvoření pozice místopředsedy vlády pro digitální transformaci (bez portfeje), zodpovědného za digitální transformaci.#Vznik Digitální agentury ČR (DAČR) při úřadu vlády či samostatně.#Zajištění jejího financování ve výši 200-250 mil. Kč ročně ([[Hrubá kalkulace nákladů a návratnosti DAČR]]).#Zajištění legislativní změny, aby měl DAČR požadované a [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|nutné pravomoce a působnost]].#Vznik analytické jednotky při Úřadu vlády.#Vznik project management office.#Vznik přidružených konzultačních, delivery a projektových teamů pro pomoc s transformací v jednotlivých úřadech#Transformace odborů Ministerstva vnitra OHA a eGOV MV ČR a oddělení eGov Cloud do DAČR.#Restart Hodnocení dopadů regulace (RIA) a příslušné komise Legislativní rady vlády pro digitalizaci#Finalizace [[Standard digitální služby|Standardu digitální služby]] a aplikování jeho pravidel a principů na všechny nově spouštěné či upravované digitální služby státu.#Nastavení a měření společných KPI pro jednotlivé agendy a digitální služby státu. Další nutné první kroky najdete na https://www.moderni-stat.cz/wiki/Prvn%C3%AD_kroky. ===Digitální transformace do Moderního státu vyžaduje realizaci změn v několika oblastech, a to současně a koordinovaně=== #Role státu - občan jako zákazník#DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace#Lidé, práce s talenty, digitální kompetence#Změna procesů, změna myšlení#Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu#Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle.#Revoluce, ne evoluce
=== Digitální transformace - Moderní stát ===
Jednotlivé body podrobně popsány
# Detailně jsou popsány na [[Role státu https://ww.moderni-stat.cz www.moderni- občan jako zákazník]]# [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizacestat.cz]]# [[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]]# [[Změna procesů, změna myšlení]]# [[Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu]]# Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle.# Revoluce, ne evoluce