113
editací
Změny
Založena nová stránka s textem „Z programového prohlášení vlády z 27. 6. 2018: : ''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a n…“
Z programového prohlášení vlády z 27. 6. 2018:
: ''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.''
: ''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav.''
'''S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017, za 4 roky se změnilo pouze málo věcí k lepšímu.'''
Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?editovateditovat zdroj
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:%5B%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22%5D <nowiki>[1]</nowiki>].
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[[Hlavní strana#cite%20note-1|[1]]].
=== Jak by měla vypadat státní správa? ===
✅ prostě prozákaznická
✅ důvěřující i důvěryhodná
✅ moderně a daty řízená
✅ motivující k inovacím a efektivitě
✅ efektivní, automatizovaná
✅ agilní a akceschopná
✅ pro občana, ne naopak
=== Co s tím? ===
Je potřeba provést
* '''digitální transformaci státu''',
* '''skutečnou transformaci''' vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití '''automatizace''',
* '''zrušení nepotřebných agend''' a zjednodušení ostatních,
* soustředit se na zvýšení kapacity a '''digitální kompetence''' zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
* soustředit se na práci s talenty, absolventy vysokých škol a jejich získání pro práci ve státní správě
* '''moderní řízení úřadů''' a jejich cílů,
* moderní '''řízení projektů''', podstatné zvýšení podílu '''agilně''' a průběžně rozvíjených služeb,
* důsledně '''pro-klientský přístup''',
* sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření '''efektivity a kvality''' služby,
* rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
* '''centrální řízení''' a podpora digitální transformace.
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu '''nevede k nutné změně'''. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace, bez využití výhod digitálních technologií, bez samoobslužného přístupu.
Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.
=== [[První kroky]], které je nutné a možné udělat ===
=== Digitální transformace - Moderní stát ===
Jednotlivé body podrobně popsány
# [[Role státu - občan jako zákazník]]
# [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace]]
# [[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]]
# [[Změna procesů, změna myšlení]]
# [[Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu]]
# Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle.
# Revoluce, ne evoluce
: ''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.''
: ''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav.''
'''S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017, za 4 roky se změnilo pouze málo věcí k lepšímu.'''
Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?editovateditovat zdroj
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:%5B%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22%5D <nowiki>[1]</nowiki>].
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[[Hlavní strana#cite%20note-1|[1]]].
=== Jak by měla vypadat státní správa? ===
✅ prostě prozákaznická
✅ důvěřující i důvěryhodná
✅ moderně a daty řízená
✅ motivující k inovacím a efektivitě
✅ efektivní, automatizovaná
✅ agilní a akceschopná
✅ pro občana, ne naopak
=== Co s tím? ===
Je potřeba provést
* '''digitální transformaci státu''',
* '''skutečnou transformaci''' vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití '''automatizace''',
* '''zrušení nepotřebných agend''' a zjednodušení ostatních,
* soustředit se na zvýšení kapacity a '''digitální kompetence''' zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
* soustředit se na práci s talenty, absolventy vysokých škol a jejich získání pro práci ve státní správě
* '''moderní řízení úřadů''' a jejich cílů,
* moderní '''řízení projektů''', podstatné zvýšení podílu '''agilně''' a průběžně rozvíjených služeb,
* důsledně '''pro-klientský přístup''',
* sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření '''efektivity a kvality''' služby,
* rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
* '''centrální řízení''' a podpora digitální transformace.
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu '''nevede k nutné změně'''. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace, bez využití výhod digitálních technologií, bez samoobslužného přístupu.
Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.
=== [[První kroky]], které je nutné a možné udělat ===
=== Digitální transformace - Moderní stát ===
Jednotlivé body podrobně popsány
# [[Role státu - občan jako zákazník]]
# [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace]]
# [[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]]
# [[Změna procesů, změna myšlení]]
# [[Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu]]
# Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle.
# Revoluce, ne evoluce