Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Standard digitální služby

Odebráno 1 018 bajtů, 27. 9. 2022, 14:23
bez shrnutí editace
= Standard digitální služby =
Standard digitální služby je soubor 18 bodů (kritérií), které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
Veškeré transakční Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními Zda tomu tak je a vládní digitální službouv jakém rozsahu, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užitísoučástí [[Hodnocení služby]].
== 1. Pochopte Poznejte potřeby občanů ==
Provedtě hloubkový uživatelský výzkum uživatelů (=, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich která bude službu používat. Znalost potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální vám pomůže při návrhu služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si o uživatelském výzkumu více o bodu č. 1]]
== 2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
Vytvořte Naplánujte si plán pro průběžné testování uživatelů čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali . Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení službyobčanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více o bodu č. 2]]
== 3. Vytvořte multidisciplinární tým Pracujte s víceoborovým týmem==
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmuZaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, který je schopen nadesignovatkteré zvládnou službu navrhovat, vytvořit vyvíjet a provozovat tuto službuzároveň. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným Součástí každého týmu je zkušený a zkušeným projekt managerem kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si o víceoborových týmech více o bodu č. 3]]
== 4. Použijte Používejte agilní metody ==
Vybudujte svou službu Službu vytvářejte pomocí agilních, iteračních iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživv příručce.Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službuobčanů.
Díky [[Použijte agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.metody|Přečtěte si o agilních metodách více]]
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č==5. 4]]Zlepšujte službu průběžně==
== 5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně == Vybudujte Vytvářejte službutak, kterou lze častěji opakovat a aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje množství zdrojů a technickou technologickou flexibilitu.
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
== 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy ==
VyhodnoťteZjistěte, jaké jestli budou použity vhodné nástroje a systémy budou použity při vytvářenívýtváření, hostování, provozu a měření služeb a služby. Také si zjistěte, jak je obstaratbudou tyto nástroje opatřeny. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte Vyhnete se smluvtak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování službykterý by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o bodu č. 6vhodných nástrojích a systémech]]
== 7. Analyzujte bezpečnost Seznamte se s bezpečností a ochranu dat ochranou soukromí==
VyhodnoťteZjistěte, jaké uživatelské údaje a informace digitální bude služba bude poskytovat nebo uchovávat . Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníkys odborníky).
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data [[Analyzujte bezpečnost a osobní údaje namísto uchovávání ochranu dat|Přečtěte si o bezpečnosti a ochraňování jejich kopie.ochraně soukromí více]]
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č==8. 7]]Zveřejňujte zdrojový kód==
== 8. Nechte celý nový Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód otevřený ==pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
Nechte celý nový [[Otevřený zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část |Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.více]]
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č==9. 8]]Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a běžné platformy==
== 9. Používejte zásady enterprise architektury, otevřené a rozšířené technické a technologické standardy a společné běžné státní platformy ==všude tam, kde je to možné a účelné včetně.
Používejte otevřené [[Otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR|Přečtěte si o otevřených standardech více]].
[[Otevřené standardy|Přečtěte si více o bodu č==10. 9]]Testujte celou službu==
== 10Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte celou službu ==s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí [[Testování služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.|Přečtěte si o testování více]]
[[Testování ==11. Připravte se na výpadek služby|Přečtěte si více o bodu č. 10]]==
== 11Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz. Vypracujte offline plán ==
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si o přípravě na výpadek více]] ==12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé== Vytvořte plán pro případslužbu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, kdy bude digitální služba dočasně mimo provozuspěli napoprvé.
[[Buďte připraveni na výpadekSrozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si o intuitivní službě více o bodu č. 11]]
== 1213. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko==
Vytvořte službuv souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy|Designérskými standardy]] v rámci Digitálního Česka, která je jednoduchá včetně logiky ovládání, designových vzorů a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvégrafiky.
[[Srozumitelnost pro začátečníkyJednotné UX|Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více o bodu č. 12]]
== 1314. Konzistentní uživatelské rozhraní Motivujte všechny k používání==
Vybudujte službuMotivujte občany k používání digitální služby, která má stejné UX jako ostatní státní poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby(finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Aplikace Přechod musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]], včetně logiky ovládání, designových vzorů pro občany snadný a grafikyjednoduchý.
[[Jednotné UXMotivujte k digitálním službám|Přečtěte si o motivaci občanů více o bodu č. 13]]
== 1415. Motivujte k používání digitálních služeb Měřte úspěšnost==
Motivujte uživatele Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem)vylepšení služby během dalšího vývoje.
Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si o měření úspěšnosti více]]
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č==16. 14]]Určete klíčové metriky==
== 15Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout. Sbírejte provozní data ==
Sbírejte provozní a [[Zvolte výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.kritéria|Přečtěte si o klíčových metrikách více]]
Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby==17.Zveřejněte dosažené úspěchy==
[[Sbírejte provozní Zveřejněte naměřená data|Přečtěte si více o bodu ču stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných. 15]]
== 16. Zvolte výkonnostní kritéria ==[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více]]
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována ==18. Testujte službu s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.ministrem==
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu čTestujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem. 16]]   
== 17. Integrujte digitální a nedigitální části služby ==[[Testování s ministrem|Přečtěte si o testování s ministrem více]]
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).
Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální části.
[[Integrace Standardy digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si více o bodu č. 17v jiných státech]]
== 18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu ==
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění <comments />[[Kategorie:Standard digitální služby je podmíněno jeho odsouhlasením. ]]
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]]__NOTOC__