254
editací
Změny
m
Veškeré transakční Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními Zda tomu tak je a vládní digitální službouv jakém rozsahu, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užitísoučástí [[Hodnocení služby]].
Vytvořte Naplánujte si plán pro průběžné testování uživatelů čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali . Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení službyobčanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmuZaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, který je schopen nadesignovatkteré zvládnou službu navrhovat, vytvořit vyvíjet a provozovat tuto službuzároveň. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným Součástí každého týmu je zkušený a zkušeným projekt managerem kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
Vybudujte svou službu Službu vytvářejte pomocí agilních, iteračních iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživv příručce.Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službuobčanů.
Díky [[Použijte agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.metody|Přečtěte si o agilních metodách více]]
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č==5. 4]]Zlepšujte službu průběžně==
== 5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně == Vybudujte Vytvářejte službutak, kterou lze častěji opakovat a aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje množství zdrojů a technickou technologickou flexibilitu.
[[Zvolte Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy|Přečtěte při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si více o bodu čzjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny. 6]]
== 7. Analyzujte bezpečnost [[Zvolte vhodné nástroje a ochranu dat ==systémy|Přečtěte si více o vhodných nástrojích a systémech]]
Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů ==7. Seznamte se s bezpečností a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).ochranou soukromí==
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zváženíZjistěte, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a osobní údaje namísto uchovávání následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a ochraňování jejich kopierizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
Nechte celý nový Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód otevřený pod příslušnými licencemi a znovu využitelnýzajistěte, publikujte aby ho pod příslušnými licencemi anebo pro bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlenínelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, pro to proč tak nelze provést.
Buďte schopni testovat Testujte službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředív prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, . Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelůobčanů.
Vybudujte Vytvořte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy|Designérskými standardy]]v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup [[Motivujte k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.digitálním službám|Přečtěte si o motivaci občanů více]]
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č==15. 14]]Měřte úspěšnost==
== 15. Sbírejte provozní data ==o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.
Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby==16.Určete klíčové metriky==
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu čUrčete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout. 15]]
== 16. [[Zvolte výkonnostní kritéria ==|Přečtěte si o klíčových metrikách více]]
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování==17.Zveřejněte dosažené úspěchy==
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu čZveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných. 16]]
== 17. Integrujte [[Integrace digitální a nedigitální části služby ==|Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více]]
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů)==18.Testujte službu s ministrem==
Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální částiTestujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.
== 18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu ==<comments />[[Kategorie:Standard digitální služby]]
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením. [[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]] <comments />__NOTOC__
bez shrnutí editace
= Standard digitální služby =
Standard digitální služby je soubor 18 bodů (kritérií), které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
== 1. Pochopte Poznejte potřeby občanů ==
Provedtě hloubkový uživatelský výzkum uživatelů (=, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich která bude službu používat. Znalost potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální vám pomůže při návrhu služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si o uživatelském výzkumu více o bodu č. 1]]
== 2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více o bodu č. 2]]
== 3. Vytvořte multidisciplinární tým Pracujte s víceoborovým týmem==
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si o víceoborových týmech více o bodu č. 3]]
== 4. Použijte Používejte agilní metody ==
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
== 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy == Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více o bodu č. 7]]
== 8. Nechte celý nový Zveřejňujte zdrojový kód otevřený ==
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více o bodu č. 8]]
== 9. Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a společné běžné platformy ==
Používejte zásady enterprise architektury, otevřené a rozšířené technické a technologické standardy, sdílené a běžné státní služby a společnou vládní platformu platformy všude taktam, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR]včetně.
[[Otevřené standardy|Přečtěte si o otevřených standardech více o bodu č. 9]]
== 10. Testujte celou službu ==
[[Testování služby|Přečtěte si o testování více o bodu č. 10]]
== 11. Vypracujte offline plán Připravte se na výpadek služby==
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si o přípravě na výpadek více o bodu č. 11]]
== 12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky občané uspějí napoprvé==
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už , při jejím používaní, uspěli napoprvé.
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si o intuitivní službě více o bodu č. 12]]
== 13. Konzistentní uživatelské rozhraní Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko==
[[Jednotné UX|Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více o bodu č. 13]]
== 14. Motivujte všechny k používání digitálních služeb ==
Motivujte uživatele občany k používání digitálních služebdigitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte jejich používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.
[[Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.|Přečtěte si o měření úspěšnosti více]]
[[Integrace digitální a nedigitální části službyTestování s ministrem|Přečtěte si o testování s ministrem více o bodu č. 17]]