254
editací
Změny
m
Veškeré transakční Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními Zda tomu tak je a vládní digitální službouv jakém rozsahu, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užitísoučástí [[Hodnocení služby]].
Vytvořte Naplánujte si plán pro průběžné testování uživatelů čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali . Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení službyobčanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmuZaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, který je schopen nadesignovatkteré zvládnou službu navrhovat, vytvořit vyvíjet a provozovat tuto službuzároveň. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným Součástí každého týmu je zkušený a zkušeným projekt managerem kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
Vybudujte svou službu Službu vytvářejte pomocí agilních, iteračních iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživv příručce.Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službuobčanů.
Díky [[Použijte agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.metody|Přečtěte si o agilních metodách více]]
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č==5. 4]]Zlepšujte službu průběžně==
== 5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně == Vybudujte Vytvářejte službutak, kterou lze častěji opakovat a aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje množství zdrojů a technickou technologickou flexibilitu.
VyhodnoťteZjistěte, jaké jestli budou použity vhodné nástroje a systémy budou použity při vytvářenívýtváření, hostování, provozu a měření služeb a služby. Také si zjistěte, jak je obstaratbudou tyto nástroje opatřeny. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte Vyhnete se smluvtak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování službykterý by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
VyhodnoťteZjistěte, jaké uživatelské údaje a informace digitální bude služba bude poskytovat nebo uchovávat . Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníkys odborníky).
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data [[Analyzujte bezpečnost a osobní údaje namísto uchovávání ochranu dat|Přečtěte si o bezpečnosti a ochraňování jejich kopie.ochraně soukromí více]]
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č==8. 7]]Zveřejňujte zdrojový kód==
== 8. Nechte celý nový Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód otevřený ==pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
Nechte celý nový [[Otevřený zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část |Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.více]]
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č==9. 8]]Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a běžné platformy==
== 9. Používejte zásady enterprise architektury, otevřené a rozšířené technické a technologické standardy a společné běžné státní platformy ==všude tam, kde je to možné a účelné včetně.
Používejte otevřené [[Otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR|Přečtěte si o otevřených standardech více]].
[[Otevřené standardy|Přečtěte si více o bodu č==10. 9]]Testujte celou službu==
== 10Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte celou službu ==s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí [[Testování služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.|Přečtěte si o testování více]]
[[Testování služby|Přečtěte si více o bodu č. 10]] == 11. Vypracujte offline plán Připravte se na výpadek služby==
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní==12. Ujistěte se, aby uživatelé (=že občané) byly schopni službu používat už uspějí napoprvé.==
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si více o bodu čVytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé. 12]]
== 13. Konzistentní uživatelské rozhraní ==[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si o intuitivní službě více]]
Vybudujte ==13. Vytvořte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]], včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.konzistentní s Digitální Česko==
== 14. Motivujte k používání digitálních služeb ==[[Jednotné UX|Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více]]
Ponechte ne-Motivujte občany k používání digitální kanály tam kde je to potřebaslužby, zejména pro lidi s postiženímposkytujte zákaznickou podporu, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidipokud je třeba, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim zvýhodněte používání služby (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálufinančně, rychlostí, komfortem) výhody . Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a snižujte jejich odpor k nimjednoduchý.
Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby.[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si o měření úspěšnosti více]]
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu č==16. 15]]Určete klíčové metriky==
== 16Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout. Zvolte výkonnostní kritéria ==
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si o klíčových metrikách více]]
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu č==17. 16]]Zveřejněte dosažené úspěchy==
== 17Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Integrujte digitální Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a nedigitální části méně úspěšné služby ==se mohou inspirovat u těch úspěšných.
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, [[Integrace digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).|Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více]]
Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální části==18. Testujte službu s ministrem==
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si více o bodu čTestujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem. 17]]
== 18. Otestujte [[Testování s ministrem či šéfem úřadu ==|Přečtěte si o testování s ministrem více]]
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění <comments />[[Kategorie:Standard digitální služby je podmíněno jeho odsouhlasením. ]]
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]]__NOTOC__
bez shrnutí editace
= Standard digitální služby =
Standard digitální služby je soubor 18 bodů (kritérií), které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
== 1. Pochopte Poznejte potřeby občanů ==
Provedtě hloubkový uživatelský výzkum uživatelů (=, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich která bude službu používat. Znalost potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální vám pomůže při návrhu služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si o uživatelském výzkumu více o bodu č. 1]]
== 2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více o bodu č. 2]]
== 3. Vytvořte multidisciplinární tým Pracujte s víceoborovým týmem==
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si o víceoborových týmech více o bodu č. 3]]
== 4. Použijte Používejte agilní metody ==
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
== 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy ==
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o bodu č. 6vhodných nástrojích a systémech]]
== 7. Analyzujte bezpečnost Seznamte se s bezpečností a ochranu dat ochranou soukromí==
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si o přípravě na výpadek více o bodu č. 11]] == 12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky ==
Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Jednotné UXDesign Standardy|Přečtěte si více o bodu č. 13Designérskými standardy]]v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
==14. Motivujte uživatele všechny k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem). ==
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si o motivaci občanů více o bodu č. 14]]
== 15. Sbírejte provozní data Měřte úspěšnost==
Sbírejte provozní data o provozu a výkonnostní datavýkonosti služby. Analyzujte je a výsledky použijte pro používejte k vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.