Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Standard digitální služby

Odebráno 1 114 bajtů, 3. 8. 2018, 23:43
Standard digitální služby: Aktualizace překladu do jazyka bližšího občanům. Tom Kubina
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
Veškeré transakční Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovalyKontrolu, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.k veřejnému použití, provádí !?oddělení?! a ?oddělení?! a …
==1. Pochopte Poznejte potřeby občanů==
Provedtě hloubkový uživatelský výzkum uživatelů (=, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich která bude službu používat. Znalost potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální vám pomůže při návrhu služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si o uživatelském výzkumu více o bodu č. 1]]
==2. Provádějte průběžný uživatelský průzkumUživatelský výzkum dělejte pravidelně==
Vytvořte Naplánujte si plán pro průběžné testování uživatelů čas na pravidelný uživatelský výzkum a uživatelské testování použitelnosti, abyste neustále dostávali . Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení službyobčanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více o bodu č. 2]]
==3. Vytvořte multidisciplinární týmPracujte s víceoborovým týmem==
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmuZaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, který je schopen nadesignovatkteré zvládnou službu navrhovat, vytvořit vyvíjet a provozovat tuto službuzároveň. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným Součástí každého týmu je zkušený a zkušeným projekt managerem kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si o víceoborových týmech více o bodu č. 3]]
==4. Použijte Používejte agilní metody==
Vybudujte svou službu Službu vytvářejte pomocí agilních, iteračních iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživv příručce.Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službuobčanů.
Díky [[Použijte agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.metody|Přečtěte si o agilních metodách více]]
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č==5. 4]]Zlepšujte službu průběžně==
==5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně== Vybudujte Vytvářejte službutak, kterou lze častěji opakovat a aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje množství zdrojů a technickou technologickou flexibilitu.
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
==6. Zvolte vhodné Kontrolujte nástroje a systémy==
VyhodnoťteZjistěte, jaké jestli budou použity vhodné nástroje a systémy budou použity při vytvářenívýtváření, hostování, provozu a měření služeb a služby. Také si zjistěte, jak je obstaratbudou tyto nástroje opatřeny. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte Vyhnete se smluvtak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování službykterý by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si o kontrole systémů více o bodu č. 6]]
==7. Analyzujte bezpečnost Seznamte se s bezpečností a ochranu datochranou soukromí==
VyhodnoťteZjistěte, jaké uživatelské údaje a informace digitální bude služba bude poskytovat nebo uchovávat . Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníkys odborníky).
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data [[Analyzujte bezpečnost a osobní údaje namísto uchovávání ochranu dat|Přečtěte si o bezpečnosti a ochraňování jejich kopie.ochraně soukromí více]]
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č==8. 7]]Zveřejňujte zdrojový kód==
==8. Nechte celý nový Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód otevřený==pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
Nechte celý nový [[Otevřený zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část |Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.více]]
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č==9. 8]]Používejte otevřené standardy a běžné platformy==
==9. Používejte otevřené standardy a společné běžné státní platformy==všude tam, kde je to možné a účelné včetně [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odboru Hlavního Architekta na MV ČR].
Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR]. [[Otevřené standardy|Přečtěte si o otevřených standardech více o bodu č. 9]]
==10. Testujte celou službu==
Buďte schopni testovat Testujte službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředív prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, . Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelůobčanů.
[[Testování služby|Přečtěte si o testování více o bodu č. 10]]
==11. Vypracujte offline plánPřipravte se na výpadek služby==
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si více o bodu č. 11]] ==12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky== Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé. [[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si přípravě na výpadek více o bodu č. 12]]
==1312. Konzistentní uživatelské rozhraníUjistěte se, že občané uspějí napoprvé==
Vybudujte Vytvořte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]]je jednoduchá a dostatečně intuitivní, včetně logiky ovládáníaby občané, designových vzorů a grafikypři jejím používaní, uspěli napoprvé.
[[Jednotné UXSrozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si o intuitivní službě více o bodu č. 13]]
==1413. Motivujte k používání digitálních služebVytvořte službu konzistentní s Digitální Česko==
Motivujte uživatele k používání digitálních služebVytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy|Designérskými standardy]] v rámci Digitálního Česka, zvýhodněte jejich používání (finančněvčetně logiky ovládání, rychlostí, komfortem)designových vzorů a grafiky.
Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.[[Jednotné UX|Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více]]
[[==14. Motivujte všechny k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č. 14]]používání==
==15Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý. Sbírejte provozní data==
Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je [[Motivujte k dispozici.digitálním službám|Přečtěte si o motivaci občanů více]]
Pomocí těchto dat analyzujte také ==15. Měřte úspěšnost služby a používanost služby.==
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu čprovozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje. 15]]
==16. Zvolte výkonnostní kritéria==[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si o měření úspěšnosti více]]
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 ==16. Určete klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.metriky==
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu čUrčete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout. 16]]
==17. Integrujte digitální a nedigitální části služby==[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si o klíčových metrikách více]]
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů)==17.Zveřejněte dosažené úspěchy==
Usnadněte Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální částiméně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více o bodu č. 17]]
==18. Otestujte Testujte službu s ministrem či šéfem úřadu==
Každou novou nebo výrazně změněnou Testujte službu otestujte od začátku do konce přímo jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.    
[[Testování s ministrem|Přečtěte si o testování s ministrem více o bodu č. 18]]
<comments />
[[Kategorie:Standard digitální služby]]
0
editací