Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Organizace

Odebráno 1 825 bajtů, 18. 7. 2021, 10:35
Digitální agentura ČR
''Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.''
 
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci Digitálního Česka.
===Rizika časová a legislativní===
Vytvoření Centrální ICT Digitální Agentury ČR, hlavní autority a přesuny kompetencí z v digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a MPO budou vyžadovat změny kompetenčního zákonadigitalizace státu. Před změnou zákona lze částečně řešit Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).
Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (resorty, OSS, státní podniky) je [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015].
==Centrální ICT autoritaDigitální agentura ČR==Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.  Centrální ICT autorita má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), Digitální agentura ČR je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].  Více o [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritě]] ==ICT podniky NAKITnyní fiktivní, SPCSSvirtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, Česká pošta== ===Jaká bude role státních zodpovídající za jednotlivé části ICT podniků?===Postupné převzetí a konvergence státních ICT podniků – poskytovatelů sdílených ICT služeb. In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty v souladu s pravidly EU. Centralizovaní vize, standardů, postupů, ale nikoliv realizace.  Rozdělení působnosti a odpovědnosti ICT podniků na infrastrukturu ('''NAKIT''') a HW/SW/cloud ('''SPCSS'''). SPCSS je nutné vhodně přejmenovat. Role státních ICT podniků (dnes zejména NAKIT a SPCSS) není primárně v první linii digitalizace veřejných služeb (to je úloha Centrální ICT autority - koordinace jednotlivých ministerstev zodpovědných za tyto agendy), ale na pozadí, v poskytování sdílených služeb provozu (infrastruktura, standardní aplikace, komoditní ICT služby). Přínosem je jednak celková optimalizace (vyšší kvalita a bezpečnost provozu, zrychlení implementace, nákladová efektivita), a hlavně uvolnění rukou jednotlivých resortů, aby se mohli věnovat digitalizaci agend na úrovni svých kompetencí, tedy na funkční a aplikační úrovni.  Státní ICT podniky mohou '''krátkodobě''' dále sloužit jako zdroj odborných pracovníků, které resorty nedokážou získat jako zaměstnance za tabulkové platy anebo zdroj odborníků na oblasti, které v jednotlivých resortech není efektivní obsazovatMV ČR kolem OHA.
Budou poskytovat kompletní Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby systémové integrace, jako jsou '''konzultace s přípravou veřejných zakázek''', '''projektové řízení''', '''enterprise architektura''', '''bezpečnost''' apod|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].
Do schématu rozdělení kompetencí státních podniků by se měla zapojit i '''Česká pošta''' – její úlohou jsou poštovní a doručovací služby, ne provoz datových center a datových schránek. Úlohou České pošty je i podpora kontaktních míst CzechPoint.Více o [[Centrální ICT autorita|Digitální agentuře ČR]]
==Resorty==