Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Organizace

Odebráno 1 444 bajtů, 18. 7. 2021, 10:35
Digitální agentura ČR
''Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.''
 
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci Digitálního Česka.
*Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
===Rizika časová a legislativní===
Vytvoření Centrální ICT Digitální Agentury ČR, hlavní autority a přesuny kompetencí z v digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a MPO budou vyžadovat změny kompetenčního zákonadigitalizace státu. Před změnou zákona lze částečně řešit Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).
Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotřených dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.
Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.
== Centrální ICT autorita Procesy==Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.  Centrální ICT autorita má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].  Více o [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritě]] ==ICT podniky NAKIT, SPCSS, Česká pošta== ===Jaká bude role státních ICT podniků?===Postupné převzetí a konvergence státních ICT podniků – poskytovatelů sdílených ICT služeb. In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty v souladu s pravidly EU. Centralizovaní vize, standardů, postupů, ale nikoliv realizace.  Rozdělení působnosti a odpovědnosti ICT podniků na infrastrukturu ('''NAKIT''') a HW/SW/cloud ('''SPCSS'''). SPCSS je nutné vhodně přejmenovat.
Role státních ===Schvalování výdajů na ICT podniků projekty===Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (zejména NAKIT a SPCSSresorty, OSS, státní podniky) není primárně v první linii digitalizace veřejných služeb (to je úloha [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autority - koordinace jednotlivých ministerstev zodpovědných za tyto agendy), ale na pozadíautorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v poskytování sdílených souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb provozu (infrastruktura, standardní aplikace, komoditní ICT služby)]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes. Přínosem je jednak celková optimalizace (vyšší kvalita a bezpečnost provozu, zrychlení implementace, nákladová efektivita), a hlavně uvolnění rukou jednotlivých resortů, aby se mohli věnovat digitalizaci agend na úrovni svých kompetencí, tedy na funkční a aplikační úrovnivlády 889/2015].
Státní ==Digitální agentura ČR==Digitální agentura ČR je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT podniky mohou '''krátkodobě''' dále sloužit jako zdroj odborných pracovníků, které resorty nedokážou získat jako zaměstnance za tabulkové platy anebo zdroj odborníků dnes zejména na oblasti, které v jednotlivých resortech není efektivní obsazovatMV ČR kolem OHA.
Budou poskytovat kompletní Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby systémové integrace, jako jsou '''konzultace s přípravou veřejných zakázek''', '''projektové řízení''', '''enterprise architektura''', '''bezpečnost''' apod|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].
Do schématu rozdělení kompetencí státních podniků by se měla zapojit i '''Česká pošta''' – její úlohou jsou poštovní a doručovací služby, ne provoz datových center a datových schránek. Úlohou České pošty je i podpora kontaktních míst CzechPoint.Více o [[Centrální ICT autorita|Digitální agentuře ČR]]
== Resorty ==
=== Role IT jednotlivých resortů ===
IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na rozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, API. Pro komoditní a standardní ICT služby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů.  Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb.
IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]].
== RVIS ==
Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, oblast informační společnosti a další oblasti digitální agendy.
Je tvořena
* náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva, * náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, * zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena rady Rady Českého telekomunikačního úřadu, * zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka* zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy. * tajemníkem Rady, * Digitální šampion Digitálním šampionem ČR (Ondřej Felix), * předsedovy předsedy stálých pracovních výborů Rady, * zástupcem Asociace krajů České republiky, * zástupcem Svazu měst a obcí České republiky* zástupci odborné veřejnosti
=== Role RVIS ===
Řídící a poradní, který reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.
RVIS<ref>Status RVIS [http://www.mvcr.cz/soubor/statut-rvis.aspx]</ref>
* vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě, * optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT mezi veřejným a soukromým sektorem,* zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb veřejné správy a souvisejících ICT služeb,* koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v oblasti informační společnosti, digitální agendy, eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,* analyzuje služby veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,* projednává a vydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě,* projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady,* projednává programy, harmonogramy výzev a výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se vyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu,* projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a řízení společností)
<references />