Organizace: Porovnání verzí

m
(Značka: editace z VisualEditoru)
(Digitální agentura ČR)
(Značka: editace z VisualEditoru)
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
 +
''Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.''
 +
 
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci Digitálního Česka.
 
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci Digitálního Česka.
  
Řádek 8: Řádek 10:
  
 
*Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
 
*Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
 
 
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
 
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
 
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
 
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
Řádek 20: Řádek 21:
  
 
===Rizika časová a legislativní===
 
===Rizika časová a legislativní===
Vytvoření Centrální ICT autority a přesuny kompetencí z MV a MPO budou vyžadovat změny kompetenčního zákona. Před změnou zákona lze částečně řešit rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
+
Vytvoření Digitální Agentury ČR, hlavní autority v digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a digitalizace státu. Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
  
 
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).  
 
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).  
  
Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotřených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.
+
Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.
  
 
Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.  
 
Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.  
  
== Centrální ICT autorita ==
+
==Procesy==
Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.
 
 
 
Centrální ICT autorita má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].
 
 
 
Více o [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritě]]
 
 
 
==ICT podniky NAKIT, SPCSS, Česká pošta==
 
 
 
===Jaká bude role státních ICT podniků?===
 
Postupné převzetí a konvergence státních ICT podniků – poskytovatelů sdílených ICT služeb. In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty v souladu s pravidly EU. Centralizovaní vize, standardů, postupů, ale nikoliv realizace.
 
 
 
Rozdělení působnosti a odpovědnosti ICT podniků na infrastrukturu ('''NAKIT''') a HW/SW/cloud ('''SPCSS'''). SPCSS je nutné vhodně přejmenovat.
 
  
Role státních ICT podniků (zejména NAKIT a SPCSS) není primárně v první linii digitalizace veřejných služeb (to je úloha Centrální ICT autority - koordinace jednotlivých ministerstev zodpovědných za tyto agendy), ale na pozadí, v poskytování sdílených služeb provozu (infrastruktura, standardní aplikace, komoditní ICT služby). Přínosem je jednak celková optimalizace (vyšší kvalita a bezpečnost provozu, zrychlení implementace, nákladová efektivita), a hlavně uvolnění rukou jednotlivých resortů, aby se mohli věnovat digitalizaci agend na úrovni svých kompetencí, tedy na funkční a aplikační úrovni.  
+
===Schvalování výdajů na ICT projekty===
 +
Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (resorty, OSS, státní podniky) je [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015].
  
Státní ICT podniky mohou '''krátkodobě''' dále sloužit jako zdroj odborných pracovníků, které resorty nedokážou získat jako zaměstnance za tabulkové platy anebo zdroj odborníků na oblasti, které v jednotlivých resortech není efektivní obsazovat.  
+
==Digitální agentura ČR==
 +
Digitální agentura ČR je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT, dnes zejména na MV ČR kolem OHA.  
  
Budou poskytovat kompletní služby systémové integrace, jako jsou '''konzultace s přípravou veřejných zakázek''', '''projektové řízení''', '''enterprise architektura''', '''bezpečnost''' apod.
+
Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].  
  
Do schématu rozdělení kompetencí státních podniků by se měla zapojit i '''Česká pošta''' – její úlohou jsou poštovní a doručovací služby, ne provoz datových center a datových schránek. Úlohou České pošty je i podpora kontaktních míst CzechPoint.
+
Více o [[Centrální ICT autorita|Digitální agentuře ČR]]
  
== Resorty ==
+
==Resorty==
  
=== Role IT jednotlivých resortů ===
+
===Role IT jednotlivých resortů===
 
IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na rozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, API. Pro komoditní a standardní ICT služby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů.  Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb.
 
IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na rozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, API. Pro komoditní a standardní ICT služby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů.  Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb.
  
 
IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]].
 
IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]].
  
== RVIS ==
+
==RVIS==
 
Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, oblast informační společnosti a další oblasti digitální agendy.
 
Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, oblast informační společnosti a další oblasti digitální agendy.
  
Řádek 64: Řádek 55:
 
Je tvořena  
 
Je tvořena  
  
* náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva,  
+
*náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva,
* náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,  
+
*náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,
* zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena rady Českého telekomunikačního úřadu,  
+
*zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,
* zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka
+
*zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka
* zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy.  
+
*zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy.
* tajemníkem Rady,  
+
*tajemníkem Rady,
* Digitální šampion ČR (Ondřej Felix),  
+
*Digitálním šampionem ČR (Ondřej Felix),
* předsedovy stálých pracovních výborů Rady,  
+
*předsedy stálých pracovních výborů Rady,
* zástupcem Asociace krajů České republiky,  
+
*zástupcem Asociace krajů České republiky,
* zástupcem Svazu měst a obcí České republiky
+
*zástupcem Svazu měst a obcí České republiky
* zástupci odborné veřejnosti
+
*zástupci odborné veřejnosti
  
=== Role RVIS ===
+
===Role RVIS===
 
Řídící a poradní, který reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.  
 
Řídící a poradní, který reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.  
  
 
RVIS<ref>Status RVIS [http://www.mvcr.cz/soubor/statut-rvis.aspx]</ref>
 
RVIS<ref>Status RVIS [http://www.mvcr.cz/soubor/statut-rvis.aspx]</ref>
  
* vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě,  
+
*vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě,
* optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT mezi veřejným a soukromým sektorem,
+
*optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT mezi veřejným a soukromým sektorem,
* zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb veřejné správy a souvisejících ICT služeb,
+
*zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb veřejné správy a souvisejících ICT služeb,
* koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v oblasti informační společnosti, digitální agendy, eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,
+
*koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v oblasti informační společnosti, digitální agendy, eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,
* analyzuje služby veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,
+
*analyzuje služby veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,
* projednává a vydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě,
+
*projednává a vydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě,
* projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady,
+
*projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady,
* projednává programy, harmonogramy výzev a výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se vyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu,
+
*projednává programy, harmonogramy výzev a výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se vyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu,
* projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a řízení společností)  
+
*projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a řízení společností)
  
 
<references />
 
<references />

Aktuální verze z 18. 7. 2021, 10:35

Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.

Přehled důležitých organizací a procesů v rámci Digitálního Česka.

Problémem dneška v oblasti digitalizace jsou decentralizované služby, kdy si každé ministerstvo buduje všechno samostatně, často pomalu. To způsobuje roztříštěnost, různé standardy a ve výsledku špatnou koordinaci na úrovni vlády. Základem pro změnu je vytvoření centrální autority.

Cílové uspořádání Digitálního Česka

Cíle

  • Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
  • Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  • Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  

Důvody

  • Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
  • Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
  • Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
  • Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.

Rizika časová a legislativní

Vytvoření Digitální Agentury ČR, hlavní autority v digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a digitalizace státu. Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.

Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).

Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.

Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.

Procesy

Schvalování výdajů na ICT projekty

Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (resorty, OSS, státní podniky) je schválení ICT projektů nad objem 2M Kč Centrální ICT autoritou, zda jsou v souladu se Standardem digitálních služeb a má souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015.

Digitální agentura ČR

Digitální agentura ČR je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT, dnes zejména na MV ČR kolem OHA.

Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem standardu digitálních služeb a centrem technologických standardů.

Více o Digitální agentuře ČR

Resorty

Role IT jednotlivých resortů

IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na rozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, API. Pro komoditní a standardní ICT služby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů.  Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb.

IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se Standardem digitálních služeb.

RVIS

Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, oblast informační společnosti a další oblasti digitální agendy.

Předsedou RVIS je vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci. Místopředsedou RVIS je ministr vnitra.

Je tvořena

  • náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva,
  • náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,
  • zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,
  • zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka
  • zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy.
  • tajemníkem Rady,
  • Digitálním šampionem ČR (Ondřej Felix),
  • předsedy stálých pracovních výborů Rady,
  • zástupcem Asociace krajů České republiky,
  • zástupcem Svazu měst a obcí České republiky
  • zástupci odborné veřejnosti

Role RVIS

Řídící a poradní, který reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.

RVIS[1]

  • vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě,
  • optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT mezi veřejným a soukromým sektorem,
  • zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb veřejné správy a souvisejících ICT služeb,
  • koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v oblasti informační společnosti, digitální agendy, eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,
  • analyzuje služby veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,
  • projednává a vydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě,
  • projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady,
  • projednává programy, harmonogramy výzev a výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se vyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu,
  • projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a řízení společností)
  1. Status RVIS [1]