113
editací
Změny
→Digitální agentura ČR
=== Důvody Cíle===
* Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeba eGovernmentu.* Silná závislost ICT resortů Důraz na velkých dodavatelíchprincipy „digital by default“, vendor lock, velmi vysoké náklady občan zákazníkem a na nákup jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a provozpodnikatele.* Pomalé tempo rozvoje eGovernmentuOptimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadízvýšení kvality a bezpečnosti, tj. předpoklady digitalizace veřejných služebsnížení nákladů.* Slabé pravomoci řízení Standardizace architektury ICT státu , využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na úrovni náměstka MVdodavatelích, není prioritou na úrovni ministrajednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.
===Důvody=== *Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra. === Rizika časová a legislativní ===Vytvoření Centrální ICT Digitální Agentury ČR, hlavní autority a přesuny kompetencí z v digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a MPO budou vyžadovat změny kompetenčního zákonadigitalizace státu. Před změnou zákona lze částečně řešit Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).
Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotřených dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.
Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.
==Procesy== ===Schvalování výdajů na ICT projekty===Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (resorty, OSS, státní podniky) je [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015]. ==Digitální agentura ČR==Digitální agentura ČR je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT, dnes zejména na MV ČR kolem OHA. Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]]. Více o [[Centrální ICT autorita |Digitální agentuře ČR]] ==Resorty== ===Role IT jednotlivých resortů===IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na úrovni vládyrozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, převedení API. Pro komoditní a standardní ICT kompetencí z MVslužby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů. Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb. IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]]. ==RVIS==Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a MPO + nové silné pravomoce koordinacekoordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, podpory oblast informační společnosti a kontroly ICT všech resortůdalší oblasti digitální agendy. Zachování Předsedou RVIS je vládní zmocněnec pro IT a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortůdigitalizaci. Místopředsedou RVIS je ministr vnitra.
=== Jaká bude role státních ICT podniků? Role RVIS===Postupné převzetí Řídící a konvergence státních ICT podniků – poskytovatelů sdílených ICT služeb. In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty v souladu s pravidly EU. Centralizovaní vizeporadní, standardů, postupů, ale nikoliv realizacekterý reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.