Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Organizace

Přidáno 2 959 bajtů, 18. 7. 2021, 10:35
Digitální agentura ČR
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci ''Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.''
= Cílové uspořádání Přehled důležitých organizací a procesy procesů v rámci Digitálního Česka =.
=== Cíle ===Problémem dneška v oblasti digitalizace jsou decentralizované služby, kdy si každé ministerstvo buduje všechno samostatně, často pomalu. To způsobuje roztříštěnost, různé standardy a ve výsledku špatnou koordinaci na úrovni vlády. Základem pro změnu je vytvoření centrální autority.
* Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.* Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.* Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.* Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  =Cílové uspořádání Digitálního Česka=
=== Důvody Cíle===
* Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeba eGovernmentu.* Silná závislost ICT resortů Důraz na velkých dodavatelíchprincipy „digital by default“, vendor lock, velmi vysoké náklady občan zákazníkem a na nákup jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a provozpodnikatele.* Pomalé tempo rozvoje eGovernmentuOptimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadízvýšení kvality a bezpečnosti, tj. předpoklady digitalizace veřejných služebsnížení nákladů.* Slabé pravomoci řízení Standardizace architektury ICT státu , využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na úrovni náměstka MVdodavatelích, není prioritou na úrovni ministrajednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití. 
===Důvody=== *Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra. === Rizika časová a legislativní ===Vytvoření Centrální ICT Digitální Agentury ČR, hlavní autority a přesuny kompetencí z v digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a MPO budou vyžadovat změny kompetenčního zákonadigitalizace státu. Před změnou zákona lze částečně řešit Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).
Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotřených dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.
Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.
==Procesy== ===Schvalování výdajů na ICT projekty===Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (resorty, OSS, státní podniky) je [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015]. ==Digitální agentura ČR==Digitální agentura ČR je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT, dnes zejména na MV ČR kolem OHA.  Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].  Více o [[Centrální ICT autorita |Digitální agentuře ČR]]  ==Resorty== ===Role IT jednotlivých resortů===IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na úrovni vládyrozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, převedení API. Pro komoditní a standardní ICT kompetencí z MVslužby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů.  Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb. IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]]. ==RVIS==Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a MPO + nové silné pravomoce koordinacekoordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, podpory oblast informační společnosti a kontroly ICT všech resortůdalší oblasti digitální agendy. Zachování  Předsedou RVIS je vládní zmocněnec pro IT a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortůdigitalizaci. Místopředsedou RVIS je ministr vnitra.
Více o [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritě]]Je tvořena
==ICT podniky==*náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva,*náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,*zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,*zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka*zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy.*tajemníkem Rady,*Digitálním šampionem ČR (Ondřej Felix),*předsedy stálých pracovních výborů Rady,*zástupcem Asociace krajů České republiky,*zástupcem Svazu měst a obcí České republiky*zástupci odborné veřejnosti
=== Jaká bude role státních ICT podniků? Role RVIS===Postupné převzetí Řídící a konvergence státních ICT podniků – poskytovatelů sdílených ICT služeb. In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty v souladu s pravidly EU. Centralizovaní vizeporadní, standardů, postupů, ale nikoliv realizacekterý reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.
Rozdeleni působnosti a odpovědnosti ICT podniků na infrastrukturu (NAKIT) a HWRVIS<ref>Status RVIS [http:/SW/cloud (SPCSS)www. SPCSS vhodně přejmenovatmvcr.cz/soubor/statut-rvis.aspx]</ref>
Role státních *vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě,*optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT podniků (zejména NAKIT mezi veřejným a SPCSS) není primárně v první linii digitalizace veřejných soukromým sektorem,*zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb (to je úloha Centrální veřejné správy a souvisejících ICT autority - koordinace jednotlivých ministerstev zodpovědných za tyto agendy)služeb, ale na pozadí*koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v poskytování sdílených služeb provozu (infrastrukturaoblasti informační společnosti, standardní aplikacedigitální agendy, komoditní eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,*analyzuje služby). Přínosem je jednak celková optimalizace (vyšší kvalita veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,*projednává a bezpečnost provozuvydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě, zrychlení implementace*projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady, nákladová efektivita)*projednává programy, harmonogramy výzev a hlavně uvolnění rukou jednotlivých resortů, aby výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se mohli věnovat digitalizaci agend na úrovni svých kompetencívyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu, tedy na funkční *projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a aplikační úrovni. řízení společností)
Státní ICT podniky mohou dále sloužit jako zdroj odborných pracovníků, které resorty nedokážou získat jako zaměstnance za tabulkové platy. Mohou také poskytovat kompletní služby systémové integrace, jako jsou konzultace s přípravou veřejných zakázek, projektové řízení, enterprise architektura apod.<references />