Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Organizace

Přidáno 4 794 bajtů, 18. 7. 2021, 10:35
Digitální agentura ČR
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci ''Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.''
== Centrální ICT autorita ==Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF Přehled důležitých organizací a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortůprocesů v rámci Digitálního Česka.
Více o [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritě]]Problémem dneška v oblasti digitalizace jsou decentralizované služby, kdy si každé ministerstvo buduje všechno samostatně, často pomalu. To způsobuje roztříštěnost, různé standardy a ve výsledku špatnou koordinaci na úrovni vlády. Základem pro změnu je vytvoření centrální autority.
=Cílové uspořádání Digitálního Česka== Kompetence a agendy Centrální ICT autority ==={| class="wikitable"|'''Kompetence'''
'''Centrální ICT autority'''|'''Přínosy centralizace'''|'''Předpoklady a úkoly'''|-|'''Řízení ICT státu'''|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů|Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů ===Cíle===
Převod kompetencí MV v oblastech řízení *Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.*Optimalizace provozu ICT státu – RVISvyužitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů===Důvody===
Legislativní úpravy v oblasti řízení *Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT státujednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.|-*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.|'''Enterprise architektura státu'''|Standardizace*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, urychlení rozvojezaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, zvýšení kvality a bezpečnostitj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, snížení nákladů není prioritou na úrovni ministra.
Více malých zakázek pro více dodavatelů===Rizika časová a legislativní===Vytvoření Digitální Agentury ČR, jednodušší soutěžení|Převod kompetencí MV hlavní autority v oblastech architektury – digitální transformaci. Centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHAMV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a digitalizace státu. Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.
Standardy aplikační architektury – centrální Postupná úprava role státních ICT službypodniků závisí na politické vůli MF, sdílené ICT služby, mikroslužby/APIMD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla).
Otevřená data Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a API státu, zapojení odborné veřejnosti|-|'''Digitalizace veřejných agend'''|eGovernment služby pro občany,pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.
efektivita veřejné Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy|Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou APIale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd.
Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint|-|'''Centrální ICT služby státu'''|Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace |Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …|-|'''Sdílené ICT služby''' |Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů|Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)==Procesy==
Postupné převzetí řízení a konvergence státních ===Schvalování výdajů na ICT projekty===Podmínkou realizace ICT podniků – rozdělení kompetencíprojektu ve státní správě (resorty, jednotné řízeníOSS, státní podniky) je [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015].
In-house výjimka ==Digitální agentura ČR==Digitální agentura ČR je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT, dnes zejména na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)MV ČR kolem OHA.
Služby poskytování odborných rolí Digitální agentura ČR má vlastní rozpočet na vývoj a systémové integraceprovoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]].
Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativouVíce o [[Centrální ICT autorita|-|'''Elektronické komunikace''' Digitální agentuře ČR]]
'''a mobilní operátoři'''|Vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb pro občany|Převod kompetencí MV – KIVS==Resorty==
Převzetí kompetencí MPO – digitální vysílání===Role IT jednotlivých resortů===IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na rozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, elektronické komunikacezejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, API. Pro komoditní a standardní ICT služby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů.  Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb.
Virtuální operátor státuIT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]].|-|'''Centrální nákupy ICT techniky ==RVIS==Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb'''ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, oblast informační společnosti a další oblasti digitální agendy. Předsedou RVIS je vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci. Místopředsedou RVIS je ministr vnitra. Je tvořena  |Standardizace*náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva,*náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,*zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,*zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka*zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy.*tajemníkem Rady,*Digitálním šampionem ČR (Ondřej Felix), urychlení nákupů*předsedy stálých pracovních výborů Rady, efektivita*zástupcem Asociace krajů České republiky,*zástupcem Svazu měst a obcí České republiky*zástupci odborné veřejnosti ===Role RVIS===Řídící a poradní, optimalizace nákladůkterý reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů.  |Převod kompetencí MV – centrální nákup ICTRVIS<ref>Status RVIS [[Applewebdatahttp://178465ACwww.mvcr.cz/soubor/statut-A976-4A70-A0B2-588019120166# msocom 1|[MB1]]rvis.aspx] </ref> *vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě,*optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT mezi veřejným a soukromým sektorem,*zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb veřejné správy a souvisejících ICT služeb,*koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v oblasti informační společnosti, digitální agendy, eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,*analyzuje služby veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,*projednává a vydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě,*projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady,*projednává programy, harmonogramy výzev a výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se vyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu,*projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a řízení společností) |}<references />