Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Hlavní strana

Přidáno 5 674 bajtů, 12. 10. 2021, 11:59
bez shrnutí editace
=Digitální Česko= Executive summary ==Z [https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ programového prohlášení vlády] z 27Drtivá většina domácností (88 %) běžně používá digitální služby pro svoji potřebu, ale pouze 29 % domácností používá digitální služby státu. 6Je zřejmé, že důvodem není zkušenost občanů, ale nízká kvalita, složitost a uživatelská nepřívětivost státu. 2018:
:''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace Jak by měla vypadat státní správa? Co s úřady tím a služby v odpovídající míře.jak to změnit? Jaké oblasti mají největší dluh? Jaké kroky je nutné udělat jako první?
:''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevznikloVše napsáno dále na stránce, anebo krátce v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav[[Stručné shrnutí|stručném souhrnu na pár odstavců]].
== Jednotlivé kroky a oblasti ==Autor: [https:''Chceme nastartovat a začít dodávat služby pro občany a firmy efektivně//www.michalblaha.cz Michal Bláha], s jasnou vizí i pro další volební období[https://www. Kompletní digitalizace bude kvůli své náročnosti a zásahu do mnoha agend trvat více volebních obdobíhlidacstatu. Proto chceme započít změnu a s podporou ostatních parlamentních stran a hnutí, s odborníkycz Hlídač státu], s profesními sdruženími a asociacemi ze soukromého a institucionálního sektoru s cílem společně budovat Digitální Česko2018-2021.
Z [https:''Máme jedinečnou šanci k digitální přestavbě Česka//www. Moderní Česko potřebuje digitální revolucivlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ programového prohlášení vlády] z 27. 6. 2018:
:''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.''Pokud chcete přispívat:''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, editovat obsah či komentovatv lepším případě se udržoval současný, [[Special:CreateAccount|Zaregistrujte se]] nebo [[Special:UserLogin|zalogujte]]'ne příliš efektivní stav. ''
Aktuálně diskutované dokumentyS textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017 (nástup současné vlády) do 2021 změnilo pouze málo věcí k lepšímu.  ===Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?===Je chyba na straně firem a občanů či státu? Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.  V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů<ref>DESI Index 2020 https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:&#x5B;%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22&#x5D;}</ref>.  ===Jak by měla vypadat státní správa?===✅ pro občana, ne naopak  ✅ prostě prozákaznická ✅ důvěřující i důvěryhodná ✅ moderně a daty řízená ✅ motivující k inovacím a efektivitě ✅ efektivní, automatizovaná ✅ agilní a akceschopná  ==Co s tím?==Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede dostatečně k nutné změně. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.  Je potřeba provést  *'''digitální transformaci státu''',*'''skutečnou transformaci''' vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití '''automatizace''',*'''zrušení nepotřebných agend''' a zjednodušení ostatních,*soustředit se na zvýšení kapacity a '''digitální kompetence''' zaměstnanců státu a změny jejich struktury,*'''moderní řízení úřadů''' a jejich cílů,*moderní '''řízení projektů''', podstatné zvýšení podílu '''agilně''' a průběžně rozvíjených služeb,*důsledně '''pro-klientský přístup''',*sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření '''efektivity a kvality''' služby,*rozhodování a řízení úřadů na základě dat,* '''centrální řízení''' a podpora digitální transformace. Jednotlivým bodů se podrobněji věnují následující stránky. ==Digitální transformace - Moderní stát== #[[Role státu - občan jako zákazník]]#[[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace]]#[[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]]#[[Změna procesů, změna myšlení]]#[[Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu]]#[[Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle]].#[[Revoluce, ne evoluce]] ==Prvních 50 kroků, co je nutné udělat== #Vytvoření pozice místopředsedy vlády pro digitální transformaci (bez portfeje), zodpovědného za digitální transformaci.#Vznik Digitální agentury ČR (DAČR) při úřadu vlády či samostatně.#Zajištění jejího financování ve výši 200-250 mil. Kč ročně ([[Hrubá kalkulace nákladů a návratnosti DAČR]]).#Zajištění legislativní změny, aby měl DAČR požadované a [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|nutné pravomoce a působnost]].#Vznik analytické jednotky při Úřadu vlády.#Vznik project management office.#Vznik přidružených konzultačních, delivery a projektových teamů pro pomoc s transformací v jednotlivých úřadech#Transformace odborů Ministerstva vnitra OHA a eGOV MV ČR a oddělení eGov Cloud do DAČR.#Restart Hodnocení dopadů regulace (RIA) a příslušné komise Legislativní rady vlády pro digitalizaci#Finalizace [[Standard digitální služby|Standardu digitální služby]]a aplikování jeho pravidel a principů na všechny nově spouštěné či upravované digitální služby státu.#Nastavení a měření společných KPI pro jednotlivé agendy a digitální služby státu. [[První kroky|Další nutné první kroky]], neméně důležité..<br />==Detailně rozpracované oblasti digitální transformace== *[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky*[[Organizace|Digitální Agentura ČR]], řízení digitální transformace*[[DPL|Digitálně přívětivá legislativa]]*[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce*[[Zkratky|Zkratky a rejstřík pojmů používaný v státní správě (převážně v IT a projektovém vedení)]] =Spolupráce, pomoc='''Pokud chcete přispívat, editovat obsah či ho okomentovat, díky, moc si vážíme vašeho zájmu!'''  Napište mi na '''''michal@michalblaha.cz'''''. Já vás zaregistruji (na registraci a poté Wiki útočí roboti a blbě se tomu brání)'''.''' [[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]]<references /> __NOTOC__