Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Hlavní strana

Přidáno 5 502 bajtů, 12. 10. 2021, 11:59
bez shrnutí editace
=Digitální Česko=Executive summary ==Drtivá většina domácností (88 %) běžně používá digitální služby pro svoji potřebu, ale pouze 29 % domácností používá digitální služby státu. Je zřejmé, že důvodem není zkušenost občanů, ale nízká kvalita, složitost a uživatelská nepřívětivost státu.  Jak by měla vypadat státní správa? Co s tím a jak to změnit? Jaké oblasti mají největší dluh? Jaké kroky je nutné udělat jako první?  Vše napsáno dále na stránce, anebo krátce v [[Stručné shrnutí|stručném souhrnu na pár odstavců]].  == Jednotlivé kroky a oblasti ==Autor: [https://www.michalblaha.cz Michal Bláha], [https://www.hlidacstatu.cz Hlídač státu], 2018-2021.  Z [https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ programového prohlášení vlády] z 27. 6. 2018:
:''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.''
:''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav. ''
 
S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017 (nástup současné vlády) do 2021 změnilo pouze málo věcí k lepšímu.
 
===Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?===
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
 
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
 
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů<ref>DESI Index 2020 https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:&#x5B;%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22&#x5D;}</ref>.
 
===Jak by měla vypadat státní správa?===
✅ pro občana, ne naopak
 
✅ prostě prozákaznická
 
✅ důvěřující i důvěryhodná
 
✅ moderně a daty řízená
 
✅ motivující k inovacím a efektivitě
 
✅ efektivní, automatizovaná
 
✅ agilní a akceschopná
 
==Co s tím?==
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede dostatečně k nutné změně. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.
 
Je potřeba provést
 
*'''digitální transformaci státu''',
*'''skutečnou transformaci''' vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití '''automatizace''',
*'''zrušení nepotřebných agend''' a zjednodušení ostatních,
*soustředit se na zvýšení kapacity a '''digitální kompetence''' zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
*'''moderní řízení úřadů''' a jejich cílů,
*moderní '''řízení projektů''', podstatné zvýšení podílu '''agilně''' a průběžně rozvíjených služeb,
*důsledně '''pro-klientský přístup''',
*sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření '''efektivity a kvality''' služby,
*rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
*'''centrální řízení''' a podpora digitální transformace.
 
Jednotlivým bodů se podrobněji věnují následující stránky.
 
==Digitální transformace - Moderní stát==
:''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo#[[Role státu - občan jako zákazník]]#[[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace]]#[[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]]#[[Změna procesů, změna myšlení]]#[[Agilita, prozákaznický přístup, v lepším případě se udržoval současnýale i právo na chybu]]#[[Rozhodování na základě dat, ne příliš efektivní stavpocitů. ''Metriky i výkonnostní cíle]].#[[Revoluce, ne evoluce]]
:''Chceme nastartovat a začít dodávat služby pro občany a firmy efektivně==Prvních 50 kroků, s jasnou vizí i pro další volební období. Kompletní digitalizace bude kvůli své náročnosti a zásahu do mnoha agend trvat více volebních období. Proto chceme započít změnu a s podporou ostatních parlamentních stran a hnutí, s odborníky, s profesními sdruženími a asociacemi ze soukromého a institucionálního sektoru s cílem společně budovat Digitální Česko.''co je nutné udělat==
:''Máme jedinečnou šanci k #Vytvoření pozice místopředsedy vlády pro digitální přestavbě Českatransformaci (bez portfeje), zodpovědného za digitální transformaci.#Vznik Digitální agentury ČR (DAČR) při úřadu vlády či samostatně.#Zajištění jejího financování ve výši 200-250 mil. Kč ročně ([[Hrubá kalkulace nákladů a návratnosti DAČR]]).#Zajištění legislativní změny, aby měl DAČR požadované a [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|nutné pravomoce a působnost]].#Vznik analytické jednotky při Úřadu vlády.#Vznik project management office.#Vznik přidružených konzultačních, delivery a projektových teamů pro pomoc s transformací v jednotlivých úřadech#Transformace odborů Ministerstva vnitra OHA a eGOV MV ČR a oddělení eGov Cloud do DAČR.#Restart Hodnocení dopadů regulace (RIA) a příslušné komise Legislativní rady vlády pro digitalizaci#Finalizace [[Standard digitální služby|Standardu digitální služby]] a aplikování jeho pravidel a principů na všechny nově spouštěné či upravované digitální služby státu. Moderní Česko potřebuje #Nastavení a měření společných KPI pro jednotlivé agendy a digitální revolucislužby státu.''
Aktuálně diskutované dokumenty:[[První kroky|Další nutné první kroky]], neméně důležité..<br />==Detailně rozpracované oblasti digitální transformace==
*[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky
*[[Organizace|Digitální Agentura ČR]], řízení digitální transformace*[[DPL|Digitálně přívětivá legislativa]]*[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce*[[OrganizaceZkratky|Zkratky a rejstřík pojmů používaný v státní správě (převážně v IT a projektovém vedení)]]
=Spolupráce, pomoc=
'''Pokud chcete přispívat, editovat obsah či komentovatho okomentovat, [[Special:CreateAccount|zaregistrujte díky, moc si vážíme vašeho zájmu!'''  Napište mi na '''''michal@michalblaha.cz'''''. Já vás zaregistruji (na registraci a poté Wiki útočí roboti a blbě se]] nebo [[Special:UserLogin|zalogujte]]tomu brání)'''.'''
[[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]]
<references />
 
__NOTOC__