Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Digitální agentura ČR

Přidáno 1 107 bajtů, 18. 7. 2021, 10:49
bez shrnutí editace
==Centrální ICT autoritaDigitální agentura ČR (DAČR)==Centrální autorita Digitální agentura ČR vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku[[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|Role DAČR je v digitální transformaci zásadní]].
Kompetence DAČR jsou v současnosti rozděleny mězi několik odborů MV ČR a různé organizační složky státu. Většinově spadají pod působnost MV ČR. ==Kompetence a agendy Centrální DAČR== ===Řízení ICT autoritystátu===Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů. Tuto roli sdílí OHA MV a RVIS.
=== Řízení ICT státu Co je potřeba udělat===Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
==== Co je potřeba udělat ====*Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů*Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů*Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu
* Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů* Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT ===Enterprise architektura státu – RVIS===* Strategie ICT státu Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a koordinace strategií ICT resortů* Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státubezpečnosti, snížení nákladů.
=== Enterprise architektura státu ===StandardizaceTuto roli částečně pokrývá OHA MV, urychlení rozvojeve věci širší standardizace je aktuálně pokryta RVIS, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladůale měla by přejít na MV ČR.
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení====Co je potřeba udělat====
==== Co je potřeba udělat ====*Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API*Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti*Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
* Převod kompetencí MV ===Konzultační činnost===Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v oblastech architektury – OHA* Standardy aplikační architektury – centrální ICT rámci zavádění Standardu digitální služby, sdílené ICT službytvorby projektových teamů, mikroslužby/API* Otevřená data a API státukomunikace s zadavately, zapojení odborné veřejnostipřípravnou VŘ.
=== Konzultační činnost ===Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘTuto roli má do budoucna mít OHA MV.
==== Co je potřeba udělat ====
* Vytvoření [[Pravidla správné technologické praxe|Best practices]] za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry * Vytvoření dostatečné personální kapacity* Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS* Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními. * Novelizace zákona o státní službě
=== Digitalizace veřejných agend ===
eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy
==== Co je potřeba udělat ====
* Akční plán pro jednotlivé resortyV souladu s principem '''Centralizace vize, zpřístupnění agend formou API* Vlastní rozpočet decentralizace realizace''' je tento úkol na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPointjednotlivých úřadech odpovědných za každou agendu.
=== Centrální ICT služby státu ===Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace . Tuto kompetenci sdílí odbor eGovermentu MV ČR, Správa základních registrů, Česká pošta a další organizační složky.
==== Co je potřeba udělat ====''TODO: Nutno doplnit a podrobně rozdělit/''
* Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy … ==== Sdílené ICT služby ====
Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
==== Co je potřeba udělat ====
* Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)* Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …* In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)* Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace* Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou* Novelizace zákona o VZ
=== Centrální nákupy ICT techniky a služeb ===
Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
 
==== Co je potřeba udělat ====
Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT
==Kompetence a agendy Centrální ICT autority==
*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití. *Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko  
===Důvody===
*Vyhodnocování projektů ICT služeb veřejné správy ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
*Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
*Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.
*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.