Změny – Moderní stát

Anonym

Změny

Digitální agentura ČR

Přidáno 3 274 bajtů, 18. 7. 2021, 10:49
bez shrnutí editace
== Centrální ICT autorita Digitální agentura ČR (DAČR)==Centrální ICT autorita na úrovni vládyDigitální agentura ČR vytváří standardy, převedení ICT kompetencí z MVdefinuje sdílené služby, MF vytváří koncepce a MPO + nové silné pravomoce koordinacevynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. [[DAČR, Centralizovaná vize, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortůdistribuovaná realizace|Role DAČR je v digitální transformaci zásadní]].
=== Kompetence DAČR jsou v současnosti rozděleny mězi několik odborů MV ČR a agendy Centrální ICT autority ==={| class="wikitable"|'''Kompetence'''různé organizační složky státu. Většinově spadají pod působnost MV ČR.
'''Centrální ICT autority'''|'''Přínosy centralizace'''|'''Předpoklady ==Kompetence a úkoly'''|-|'''Řízení ICT státu'''|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů|Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortůagendy DAČR==
Převod kompetencí MV v oblastech řízení ===Řízení ICT státu – RVIS===Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
Strategie ICT státu Tuto roli sdílí OHA MV a koordinace strategií ICT resortůRVIS.
Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu|-|'''Enterprise architektura státu'''|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů===Co je potřeba udělat===
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení*Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů|Převod kompetencí MV *Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů*Legislativní úpravy v oblastech architektury – OHAoblasti řízení ICT státu
Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby===Enterprise architektura státu===Standardizace, sdílené ICT službyurychlení rozvoje, mikroslužby/APIzvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
Otevřená data a API státuTuto roli částečně pokrývá OHA MV, zapojení odborné veřejnosti|-|'''Digitalizace veřejných agend'''|eGovernment služby pro občanyve věci širší standardizace je aktuálně pokryta RVIS,ale měla by přejít na MV ČR.
efektivita veřejné správy|Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API====Co je potřeba udělat====
Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint|-|'''Centrální *Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby státu'''|Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace|Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …|-|'''Sdílené sdílené ICT služby''', mikroslužby/API|Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality *Otevřená data a bezpečnostiAPI státu, snížení nákladůzapojení odborné veřejnosti|Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)*Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
Postupné převzetí řízení ===Konzultační činnost===Aktivní konzultační a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencíškolící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, jednotné řízeníkomunikace s zadavately, přípravnou VŘ.
In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)Tuto roli má do budoucna mít OHA MV.
Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace====Co je potřeba udělat====
Nastavení vztahu s komerčními poskytovately*Vytvoření [[Pravidla správné technologické praxe|Best practices]] za pomoci zkušeností z resortů, soulad s EU legislativouOSS a soukromé sféry|-*Vytvoření dostatečné personální kapacity*Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS*Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.|'''Elektronické komunikace'''*Novelizace zákona o státní službě
'''a mobilní operátoři'''===Digitalizace veřejných agend===|Vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb eGovernment služby pro občany|Převod kompetencí MV – KIVS, efektivita veřejné správy
Převzetí kompetencí MPO – digitální vysílání, elektronické komunikace====Co je potřeba udělat====
Virtuální operátor *V souladu s principem '''Centralizace vize, decentralizace realizace''' je tento úkol na jednotlivých úřadech odpovědných za každou agendu. ===Centrální ICT služby státu===Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace. Tuto kompetenci sdílí odbor eGovermentu MV ČR, Správa základních registrů, Česká pošta a další organizační složky. |-|''TODO: Nutno doplnit a podrobně rozdělit/'' ====Sdílené ICT služby====Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů ====Co je potřeba udělat==== *Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)*Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …*In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)*Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace*Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou*Novelizace zákona o VZ ===Centrální nákupy ICT techniky a služeb'''===|Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů|Převod kompetencí MV – centrální nákup ==Kompetence a agendy Centrální ICT autority==Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích. '''VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA''' ===Cíle=== *Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.*Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko   ===Důvody=== *Vyhodnocování projektů ICT[[Applewebdataslužeb veřejné správy ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle:počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.*Neexistující centralizovaná prioritizace změnových //178465AC-A976-4A70-A0B2-588019120166# msocom 1|[MB1]]]rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.*Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra. |}__NOTOC__