Agilní způsob projektového řízení

Část sekce Agilní přístup

Agilní způsob projektového řízení - úvod

Použijte agilní přístup při projektovém řízení při budování a provozu digitálních služeb veřejné správy.

Agilní metody povzbuzují tým k rychlejší stavbě, testování a opakování práce týmu založené na pravidelné zpětné vazbě.

Splnění standardů digitální služby

Pro splnění bodu 4. Standardu digitální služby musíte ukázat, jak váš tým používá agilní metody k budování a provozu služby.

Odkud agilita pochází

Agilní metodika začala jako alternativní přístup k vývoji softwaru, ale nyní se více používá na provoz jiných typů produktů a projektů.

Principy agility jsou uvedeny v dokumentu Agile Manifesto (2001).

Rozdíly mezi tradičními a agilními metodami

TBD: vztah k PRINCE2 viz https://gds.blog.gov.uk/2015/07/10/you-cant-be-half-agile/

Agilní metody mohou být velmi odlišné pro lidi, kteří jsou zvyklí pro vývoj softwaru používat tzv. Vodopádový model .

Metoda vodopádu je postupná. Začnete shromažďováním požadavků, vytváříte plány a procházíte procesy zadávání zakázek. Pak produkt navrhujete a sestavíte. V závěrečné fázi jej otestujete a zveřejníte veřejnosti. Teprve v této fázi se dostanete ke zpětné vazbě a zjistíte, zda vašim uživatelům vyhovuje. Máte jen jednu šanci postavit každou část projektu správně, protože není možnost se vrátit do dřívějších fází.

Agilní metoda má jiný přístup. Všechny tyto věci děláte současně – shromažďování požadavků, plánování, projektování, budování a testování. Začínáte zjišťováním a fází alfa.

Zkoušejte, prototypujte, testujte a dozvíte se o potřebách vašich uživatelů dříve, než začnete s budováním skutečné služby ve fázi beta.

Uspět můžete, pokud máte dostatečnou zpětnou vazbu a vidíte, jak vaše služba funguje a naplňuje potřeby uživatelů. Neustále se učíte a vylepšujete službu, která uspokojí potřeby uživatelů.

Proč je agilní přístup pro služby vhodnější=

Zatímco postupný přístup vodopádu je nezbytný například pro stavbu mostů a budov, je méně efektivní pro budování a provoz služeb, kde se technologie mění velmi rychle.

Služby veřejné správy musí být také schopny rychle reagovat na politické změny a potřeby veřejnosti.

Použití metody vodopádu znamená, že strávíte 18 měsíců budováním služby, která již nebude splňovat vládní politiku, nebude umět pracovat s nejnovějšími technologiemi a nenaplní potřeby uživatelů.

Agilní metody dovolují rychle přijímat změny v průběhu budování služby a také v ostrém provozu na GOV.CZ.

Příklady

Následující příklady ukazují, jak různé týmy napříč veřejnou správou úspěšně přijímají agilní přístup:

V ČR:

  • Portál občana v odboru eGovernmentu MV ČR.

Ve Velké Británii: