254
editací
Změny
Založena nová stránka s textem „Část sekce Agilní přístup =Principy agilního dodávání služeb= Následujících šest principů pomůže vytvořit agiln…“
[[Agilní přístup|Část sekce Agilní přístup]]
=Principy agilního dodávání služeb=
Následujících šest principů pomůže vytvořit agilní kulturu pracovního týmu a organizaci:
# Nezpomalujte dodávku
# Rozhodujte na správné úrovni podle potřeby
# Pracujte se správnými lidmi
# Přesvědčte se sami
# Dělejte to pouze, pokud to má přidanou hodnotu
# Důvěřuj a prověřuj
==Splnění standardů digitální služby==
Pro splnění [[Standard digitální služby|bodu 4 Standardu (použití agilních metod)]] musíte ukázat, jak váš tým používá agilní metody k budování a provozu služby.
== Kdo je zapojen do řízení ==
Každý v projektovém týmu je zodpovědný a podílí se na řízení. [[Nástroje a techniky agilního řízení] (každodenní kontrolní schůzky, pravidelně plánovaná setkání a retrospektivní setkání) jsou cesty, jak agilně dodat a dokončit úkol.
Projektový tým potřebuje pomoc i od lidí zodpovědných za podporu agilních týmů prostřednictvím řízení a řídících aktivit. Obecně to jsou:
* majitelé služeb
* projektoví manažeři
* vedoucí zodpovědní pracovníci (senior responsible officers = SROs)
* auditoři a pojišťovatelé
* vedoucí představitelé pro digitalizaci, technologičtí pracovníci a další senior úředníci
== Nezpomalujte dodání ==
Váš projektový tým musí budovat službu, kterou budete neustále vylepšovat, aby vycházela vstříc potřebám uživatelů. Jako majitelé služby byste měli:
* najít způsob jak práci dodělat, když se “zablokuje” a zpomaluje to poskytování, zejména pokud tým nemá oprávnění k tomu to vyřešit
* být k dispozici a často přijímat rozhodnutí během poskytování služby
* udržujte rovnováhu mezi zveřejňováním nových funkcí a kvalitou služby
* chraňte tým před vnějšími tlaky nebo jim pomáhejte je zvládnout.
Měli byste udržovat dobré tempo dodávek tím, že:
* budete mít časté a '''krátké''' schůzky
* budete řídit rizika a problémy, které mohou ovlivnit poskytování vaší služby podle potřeby
* musíte mít pod kotrolou rovnováhu mezi náklady a přínosty služby (typicky kontrolou výdajů)
Přechod mezi fázemi služby má být bezproblémový, lidé v řídících pozicích by měli předvídat problémy a činit včasná rozhodnutí, aby to umožnili.
== Rozhodnutí na správné úrovni podle potřeby ==
Iterativní vývoj je nejlepší způsob, jak zvládnout změny a zlepšovat kvalitu služby. Přijměte fakt, že věci se mění a rozhodnutí jsou potřeba činit často. Ujistěte se, že:
* rozhodování je založeno na důkazech a zaměřeno na uspokojování potřeb uživatelů
* majitel služby a tým má pravomoc přijímat rozhodnutí a eskalovat je pouze, je-li potřeba
* zpracováváte změny a zlepšujete kvalitu díky nepřetržitému iterativnímu vývoji.
Zajistěte také, aby tým věděl:
* mají pravomoc dělat rozhodnutí ohledně služby
* jaký je rámec tohoto rozhodování
* kdo je zodpovědný za pomoc při rozhodování nad tento rámec
=== Řízení rizik ===
Rizika nelze vyloučit, měli byste se zaměřit pouze na ty, které mohou ovlivnit poskytování služby.
Při agilním přístupu je nutné se vypořádat s riziky včas. Vyberte nejlepší okamžik, kdy budete reagovat na důležitá rizika a teprve poté začněte plánovat a organizovat reakci.
== Spolupracujte se správnými lidmi ==
Jakožto majitel služby nebo vedoucí zodpovědný pracovník (SRO) byste měli:
* se ujistit, že lidé v týmu mají potřebné znalosti
* poskytnout prostředí pro práci, pracovní prostor a nástroje pro spolupráci, organizaci a poskytování
* mít plochou organizační strukturu (nízký počet stupňů řízení = pružná v rozhodování), aby každý z týmu mohl přispět k týmovému úspěchu.
Ujistěte se, že každý kdo je zapojen do úpravy nebo vytváření vaší služby veřejné správy je:
* schopný, motivovaný a zplnomocněný
* zaměřen na cíle a výsledky včetně [[Využití dat k zlepšování služby|klíčových ukazatelů výkonu]] (KPIs)
* otevřený a poctivý v práci, kterou dělají.
Zjistěte jak [Sestavení teamu|sestavit tým pro jednotlivé fáze] (https://www.gov.uk/service-manual/the-team/set-up-a-service-team)
== Přesvědčte se na vlastní oči ==
Každý je zodpovědný za to, aby byl dobře informován. Projektový tým diskutuje tváří v tvář kdekoliv je to možné a nejlepší způsob měřit pokrok, je vidět věci na vlastní oči.
Vedoucí pracovníci (SROs) navštěvují týmy pravidelně a účastní se [[Nástroje a techniky agilního řízení|projektových setkání]], sprintech nebo týmových revizí. Tím máte jistotu, že jste plně informováni a můžete dělat rychlá rozhodnutí.
Pokud se taková setkání nekonají, zjistěte proč.
=== Podávání zpráv a plánování ===
Pokud se přesvědčíte na vlastní oči a zkontrolujete data, která tým používá k zajištění dodávky, budete mít informace potřebné k řízení.
Stěny jsou vynikající způsob, jak sledovat práci a ukázat důležité věci, jako na čem tým právě pracuje a jak pokračuje. To pomáhá při plánování a komunikaci v rámci týmu i vůči jiným týmům.
Více se dočtete zde: [[Měření a reportování pokroku]]
== Dělejte to pouze, pokud to má přidanou hodnotu (má cenu) ==
V agilním způsobu řízení se soustředíme na to, abychom uživatelům včas a plynule předávali hodnotu, aby co děláme, mělo smysl. To znamená, že váš tým musí:
* mít vizi služby a cíle založené na potřebách uživatelů
* stanovit měření úspěšnosti a toto pravidelně sdělovat
* hodnotit kvalitu a ujistit se, že potřeby uživatelů jsou uspokojeny (dát týmu čas to zjistit)
* prozkoumat a rozvíjet nápady, které mohou přidávat hodnotu – pokud nefungují, zkoušet něco jiného
K tomu by měl tým pro poskytování služby vypracovat písemný dokument, který popíše
* vizi služby
* kvantifikované cíle
* klíčové ukazatele výkonu (KPIs), které ukazují pokrok vůči uspokojování potřeb uživatelů a organizačním cílům
== Důvěřuj a prověřuj ==
Správa by měla být jednoduchá a podpůrná. Měla by věřit jednotlivcům a dát týmu rozhodovací pravomoci, aby se mohl tým soustředit na cíl.
Lidí, kteří vedou (govern), by měli pravidelně mluvit s týmem, aby pomohli s podporou, řízením a zabezpečením. Postup sledujte pravidelně, ale jen zlehka, to znamená trochu, ale často.
Pravidelné reflexe toho, jak tým pracuje a hledání způsobů pro zlepšení je důležitou částí dobrého vedení. Na konci každé iterace každý projektový tým absolvuje retrospektivu, na které diskutuje o získaných poznatcích – i když se věci vyvíjí dobře, i když špatně. To vám umožní identifikovat akce, které pak naplánujete do budoucích iterací.
== Příklady a případové studie ==
Přečtěte si o tom, jak se [https://digitaltransformation.blog.gov.uk/2014/12/11/doing-the-right-things-in-the-right-way-agile-governance-at-home-office/ <span class="underline">používá agilní řízení při práci z domova</span>], aby pomohla zajistit program Immigration Platform Technologies.
=Principy agilního dodávání služeb=
Následujících šest principů pomůže vytvořit agilní kulturu pracovního týmu a organizaci:
# Nezpomalujte dodávku
# Rozhodujte na správné úrovni podle potřeby
# Pracujte se správnými lidmi
# Přesvědčte se sami
# Dělejte to pouze, pokud to má přidanou hodnotu
# Důvěřuj a prověřuj
==Splnění standardů digitální služby==
Pro splnění [[Standard digitální služby|bodu 4 Standardu (použití agilních metod)]] musíte ukázat, jak váš tým používá agilní metody k budování a provozu služby.
== Kdo je zapojen do řízení ==
Každý v projektovém týmu je zodpovědný a podílí se na řízení. [[Nástroje a techniky agilního řízení] (každodenní kontrolní schůzky, pravidelně plánovaná setkání a retrospektivní setkání) jsou cesty, jak agilně dodat a dokončit úkol.
Projektový tým potřebuje pomoc i od lidí zodpovědných za podporu agilních týmů prostřednictvím řízení a řídících aktivit. Obecně to jsou:
* majitelé služeb
* projektoví manažeři
* vedoucí zodpovědní pracovníci (senior responsible officers = SROs)
* auditoři a pojišťovatelé
* vedoucí představitelé pro digitalizaci, technologičtí pracovníci a další senior úředníci
== Nezpomalujte dodání ==
Váš projektový tým musí budovat službu, kterou budete neustále vylepšovat, aby vycházela vstříc potřebám uživatelů. Jako majitelé služby byste měli:
* najít způsob jak práci dodělat, když se “zablokuje” a zpomaluje to poskytování, zejména pokud tým nemá oprávnění k tomu to vyřešit
* být k dispozici a často přijímat rozhodnutí během poskytování služby
* udržujte rovnováhu mezi zveřejňováním nových funkcí a kvalitou služby
* chraňte tým před vnějšími tlaky nebo jim pomáhejte je zvládnout.
Měli byste udržovat dobré tempo dodávek tím, že:
* budete mít časté a '''krátké''' schůzky
* budete řídit rizika a problémy, které mohou ovlivnit poskytování vaší služby podle potřeby
* musíte mít pod kotrolou rovnováhu mezi náklady a přínosty služby (typicky kontrolou výdajů)
Přechod mezi fázemi služby má být bezproblémový, lidé v řídících pozicích by měli předvídat problémy a činit včasná rozhodnutí, aby to umožnili.
== Rozhodnutí na správné úrovni podle potřeby ==
Iterativní vývoj je nejlepší způsob, jak zvládnout změny a zlepšovat kvalitu služby. Přijměte fakt, že věci se mění a rozhodnutí jsou potřeba činit často. Ujistěte se, že:
* rozhodování je založeno na důkazech a zaměřeno na uspokojování potřeb uživatelů
* majitel služby a tým má pravomoc přijímat rozhodnutí a eskalovat je pouze, je-li potřeba
* zpracováváte změny a zlepšujete kvalitu díky nepřetržitému iterativnímu vývoji.
Zajistěte také, aby tým věděl:
* mají pravomoc dělat rozhodnutí ohledně služby
* jaký je rámec tohoto rozhodování
* kdo je zodpovědný za pomoc při rozhodování nad tento rámec
=== Řízení rizik ===
Rizika nelze vyloučit, měli byste se zaměřit pouze na ty, které mohou ovlivnit poskytování služby.
Při agilním přístupu je nutné se vypořádat s riziky včas. Vyberte nejlepší okamžik, kdy budete reagovat na důležitá rizika a teprve poté začněte plánovat a organizovat reakci.
== Spolupracujte se správnými lidmi ==
Jakožto majitel služby nebo vedoucí zodpovědný pracovník (SRO) byste měli:
* se ujistit, že lidé v týmu mají potřebné znalosti
* poskytnout prostředí pro práci, pracovní prostor a nástroje pro spolupráci, organizaci a poskytování
* mít plochou organizační strukturu (nízký počet stupňů řízení = pružná v rozhodování), aby každý z týmu mohl přispět k týmovému úspěchu.
Ujistěte se, že každý kdo je zapojen do úpravy nebo vytváření vaší služby veřejné správy je:
* schopný, motivovaný a zplnomocněný
* zaměřen na cíle a výsledky včetně [[Využití dat k zlepšování služby|klíčových ukazatelů výkonu]] (KPIs)
* otevřený a poctivý v práci, kterou dělají.
Zjistěte jak [Sestavení teamu|sestavit tým pro jednotlivé fáze] (https://www.gov.uk/service-manual/the-team/set-up-a-service-team)
== Přesvědčte se na vlastní oči ==
Každý je zodpovědný za to, aby byl dobře informován. Projektový tým diskutuje tváří v tvář kdekoliv je to možné a nejlepší způsob měřit pokrok, je vidět věci na vlastní oči.
Vedoucí pracovníci (SROs) navštěvují týmy pravidelně a účastní se [[Nástroje a techniky agilního řízení|projektových setkání]], sprintech nebo týmových revizí. Tím máte jistotu, že jste plně informováni a můžete dělat rychlá rozhodnutí.
Pokud se taková setkání nekonají, zjistěte proč.
=== Podávání zpráv a plánování ===
Pokud se přesvědčíte na vlastní oči a zkontrolujete data, která tým používá k zajištění dodávky, budete mít informace potřebné k řízení.
Stěny jsou vynikající způsob, jak sledovat práci a ukázat důležité věci, jako na čem tým právě pracuje a jak pokračuje. To pomáhá při plánování a komunikaci v rámci týmu i vůči jiným týmům.
Více se dočtete zde: [[Měření a reportování pokroku]]
== Dělejte to pouze, pokud to má přidanou hodnotu (má cenu) ==
V agilním způsobu řízení se soustředíme na to, abychom uživatelům včas a plynule předávali hodnotu, aby co děláme, mělo smysl. To znamená, že váš tým musí:
* mít vizi služby a cíle založené na potřebách uživatelů
* stanovit měření úspěšnosti a toto pravidelně sdělovat
* hodnotit kvalitu a ujistit se, že potřeby uživatelů jsou uspokojeny (dát týmu čas to zjistit)
* prozkoumat a rozvíjet nápady, které mohou přidávat hodnotu – pokud nefungují, zkoušet něco jiného
K tomu by měl tým pro poskytování služby vypracovat písemný dokument, který popíše
* vizi služby
* kvantifikované cíle
* klíčové ukazatele výkonu (KPIs), které ukazují pokrok vůči uspokojování potřeb uživatelů a organizačním cílům
== Důvěřuj a prověřuj ==
Správa by měla být jednoduchá a podpůrná. Měla by věřit jednotlivcům a dát týmu rozhodovací pravomoci, aby se mohl tým soustředit na cíl.
Lidí, kteří vedou (govern), by měli pravidelně mluvit s týmem, aby pomohli s podporou, řízením a zabezpečením. Postup sledujte pravidelně, ale jen zlehka, to znamená trochu, ale často.
Pravidelné reflexe toho, jak tým pracuje a hledání způsobů pro zlepšení je důležitou částí dobrého vedení. Na konci každé iterace každý projektový tým absolvuje retrospektivu, na které diskutuje o získaných poznatcích – i když se věci vyvíjí dobře, i když špatně. To vám umožní identifikovat akce, které pak naplánujete do budoucích iterací.
== Příklady a případové studie ==
Přečtěte si o tom, jak se [https://digitaltransformation.blog.gov.uk/2014/12/11/doing-the-right-things-in-the-right-way-agile-governance-at-home-office/ <span class="underline">používá agilní řízení při práci z domova</span>], aby pomohla zajistit program Immigration Platform Technologies.