113
editací
Změny
bez shrnutí editace
==Centrální ICT autoritaDigitální agentura ČR (DAČR)==Centrální autorita Digitální agentura ČR vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku[[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|Role DAČR je v digitální transformaci zásadní]].
===Digitalizace veřejných agend===eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy ====Co je potřeba udělat==== *V souladu s principem '''Centralizace vize, decentralizace realizace''' je tento úkol na jednotlivých úřadech odpovědných za každou agendu. ===Centrální ICT služby státu===Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace. Tuto kompetenci sdílí odbor eGovermentu MV ČR, Správa základních registrů, Česká pošta a další organizační složky. ''TODO: Nutno doplnit a podrobně rozdělit/'' ====Sdílené ICT služby====Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů ====Co je potřeba udělat==== *Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)*Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …*In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)*Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace*Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou*Novelizace zákona o VZ ===Centrální nákupy ICT techniky a služeb===Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů ==Kompetence a agendy Centrální ICT autority===
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití. *Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko
===Důvody===
*Vyhodnocování projektů ICT služeb veřejné správy ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
*Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
*Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.
*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.
__NOTOC__