NAP/Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů: Porovnání verzí

(Založena prázdná stránka)
 
(Tomáš Š)
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 1: Řádek 1:
  
 +
= '''Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů''' =
 +
Portál je mimo jiné i technickým nástrojem pro on-line transakční služby klientům veřejné správy, pro informování o výkonu veřejné správy a pro interaktivní komunikaci ze strany klienta. Proto mají být součástí portálu také popsané životní situace (pokud možno interaktivní na základě parametrů), ale i elektronické formuláře pro podání a pro úkony učiněné klientem vůči orgánu veřejné moci, a to se schopností předvyplnění a dotažení dokládaných údajů.
 +
 +
Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, který je integrován s informačními systémy v úřadu. Především s elektronickou spisovou službou, s agendovými informačními systémy, ale třeba i s ekonomickými systémy tam, kde se jejich prostřednictvím shromažďují údaje o výplatách či o poplatcích podle jednotlivých klientů. Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem apod. Nově musí portál sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé notifikace, ale třeba i pro interaktivní podání žádostí, či podání žádostí o výpisy apod.
 +
 +
== Portál občana a portál veřejné správy ==
 +
V případě Portálu občana v PVS stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno univerzální vstupní místo dovnitř. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem.
 +
 +
Portál občana pro svou funkcionalitu využívá služby propojeného datového fondu, stejně tak služby národní identitní autority. Z pohledu propojeného datového fondu je portál občana jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy A344 zobrazovat subjektu údajů jeho informace, které o něm vede veřejná správa. Portál občana v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je portál občana připojený jako čtenářský AIS na systém eGON Service Bus, skrze který čerpá autoritativní údaje pomocí publikovaných kontextů. V tomto musí portál občana pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu národní identitní autority je portál občana poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace.
 +
 +
== Agendový portál ==
 +
Agednovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Takový portál musí splnit několik podmínek:
 +
 +
* Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy <nowiki>https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get</nowiki>
 +
* Musí být federovaný do portálu občana
 +
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus
 +
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
 +
* Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb <nowiki>https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf</nowiki>  
 +
 +
== Portál území ==
 +
V případě portálů samospráv se předpokládají dva trendy: a) jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do Portálu občana, kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a b) lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního Portálu občana v PVS. Takový portál musí splnit několik podmínek:
 +
 +
* Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy <nowiki>https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get</nowiki>
 +
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus
 +
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
 +
* Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb <nowiki>https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf</nowiki>  
 +
 +
== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==
 +
V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen zákonu 111/2009 Sb <nowiki>https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d</nowiki>. Může se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takový portál musí splnit několik podmínek:
 +
 +
* Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb <nowiki>https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf</nowiki>  
 +
* V tomto případě není zatím možné využívat standardní procedury, ale kontaktovat SZR napřímo

Verze z 19. 11. 2018, 15:32

Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů

Portál je mimo jiné i technickým nástrojem pro on-line transakční služby klientům veřejné správy, pro informování o výkonu veřejné správy a pro interaktivní komunikaci ze strany klienta. Proto mají být součástí portálu také popsané životní situace (pokud možno interaktivní na základě parametrů), ale i elektronické formuláře pro podání a pro úkony učiněné klientem vůči orgánu veřejné moci, a to se schopností předvyplnění a dotažení dokládaných údajů.

Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, který je integrován s informačními systémy v úřadu. Především s elektronickou spisovou službou, s agendovými informačními systémy, ale třeba i s ekonomickými systémy tam, kde se jejich prostřednictvím shromažďují údaje o výplatách či o poplatcích podle jednotlivých klientů. Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem apod. Nově musí portál sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé notifikace, ale třeba i pro interaktivní podání žádostí, či podání žádostí o výpisy apod.

Portál občana a portál veřejné správy

V případě Portálu občana v PVS stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno univerzální vstupní místo dovnitř. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem.

Portál občana pro svou funkcionalitu využívá služby propojeného datového fondu, stejně tak služby národní identitní autority. Z pohledu propojeného datového fondu je portál občana jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy A344 zobrazovat subjektu údajů jeho informace, které o něm vede veřejná správa. Portál občana v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je portál občana připojený jako čtenářský AIS na systém eGON Service Bus, skrze který čerpá autoritativní údaje pomocí publikovaných kontextů. V tomto musí portál občana pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu národní identitní autority je portál občana poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace.

Agendový portál

Agednovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Takový portál musí splnit několik podmínek:

  • Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get
  • Musí být federovaný do portálu občana
  • Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus
  • Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
  • Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf  

Portál území

V případě portálů samospráv se předpokládají dva trendy: a) jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do Portálu občana, kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a b) lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního Portálu občana v PVS. Takový portál musí splnit několik podmínek:

  • Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get
  • Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus
  • Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
  • Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf  

Portál soukromoprávního uživatele údajů

V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen zákonu 111/2009 Sb https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d. Může se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takový portál musí splnit několik podmínek:

  • Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf  
  • V tomto případě není zatím možné využívat standardní procedury, ale kontaktovat SZR napřímo