NAP/Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů: Porovnání verzí
(Založena prázdná stránka) |
(Tomáš Š) (Značka: editace z VisualEditoru) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | = '''Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů''' = | ||
+ | Portál je mimo jiné i technickým nástrojem pro on-line transakční služby klientům veřejné správy, pro informování o výkonu veřejné správy a pro interaktivní komunikaci ze strany klienta. Proto mají být součástí portálu také popsané životní situace (pokud možno interaktivní na základě parametrů), ale i elektronické formuláře pro podání a pro úkony učiněné klientem vůči orgánu veřejné moci, a to se schopností předvyplnění a dotažení dokládaných údajů. | ||
+ | |||
+ | Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, který je integrován s informačními systémy v úřadu. Především s elektronickou spisovou službou, s agendovými informačními systémy, ale třeba i s ekonomickými systémy tam, kde se jejich prostřednictvím shromažďují údaje o výplatách či o poplatcích podle jednotlivých klientů. Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem apod. Nově musí portál sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé notifikace, ale třeba i pro interaktivní podání žádostí, či podání žádostí o výpisy apod. | ||
+ | |||
+ | == Portál občana a portál veřejné správy == | ||
+ | V případě Portálu občana v PVS stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno univerzální vstupní místo dovnitř. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem. | ||
+ | |||
+ | Portál občana pro svou funkcionalitu využívá služby propojeného datového fondu, stejně tak služby národní identitní autority. Z pohledu propojeného datového fondu je portál občana jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy A344 zobrazovat subjektu údajů jeho informace, které o něm vede veřejná správa. Portál občana v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je portál občana připojený jako čtenářský AIS na systém eGON Service Bus, skrze který čerpá autoritativní údaje pomocí publikovaných kontextů. V tomto musí portál občana pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu národní identitní autority je portál občana poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace. | ||
+ | |||
+ | == Agendový portál == | ||
+ | Agednovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Takový portál musí splnit několik podmínek: | ||
+ | |||
+ | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy <nowiki>https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get</nowiki> | ||
+ | * Musí být federovaný do portálu občana | ||
+ | * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus | ||
+ | * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů | ||
+ | * Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb <nowiki>https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf</nowiki> | ||
+ | |||
+ | == Portál území == | ||
+ | V případě portálů samospráv se předpokládají dva trendy: a) jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do Portálu občana, kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a b) lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního Portálu občana v PVS. Takový portál musí splnit několik podmínek: | ||
+ | |||
+ | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy <nowiki>https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get</nowiki> | ||
+ | * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus | ||
+ | * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů | ||
+ | * Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb <nowiki>https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf</nowiki> | ||
+ | |||
+ | == Portál soukromoprávního uživatele údajů == | ||
+ | V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen zákonu 111/2009 Sb <nowiki>https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d</nowiki>. Může se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takový portál musí splnit několik podmínek: | ||
+ | |||
+ | * Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb <nowiki>https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf</nowiki> | ||
+ | * V tomto případě není zatím možné využívat standardní procedury, ale kontaktovat SZR napřímo |
Verze z 19. 11. 2018, 15:32
Obsah
[skrýt]Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů
Portál je mimo jiné i technickým nástrojem pro on-line transakční služby klientům veřejné správy, pro informování o výkonu veřejné správy a pro interaktivní komunikaci ze strany klienta. Proto mají být součástí portálu také popsané životní situace (pokud možno interaktivní na základě parametrů), ale i elektronické formuláře pro podání a pro úkony učiněné klientem vůči orgánu veřejné moci, a to se schopností předvyplnění a dotažení dokládaných údajů.
Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, který je integrován s informačními systémy v úřadu. Především s elektronickou spisovou službou, s agendovými informačními systémy, ale třeba i s ekonomickými systémy tam, kde se jejich prostřednictvím shromažďují údaje o výplatách či o poplatcích podle jednotlivých klientů. Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem apod. Nově musí portál sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé notifikace, ale třeba i pro interaktivní podání žádostí, či podání žádostí o výpisy apod.
Portál občana a portál veřejné správy
V případě Portálu občana v PVS stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno univerzální vstupní místo dovnitř. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem.
Portál občana pro svou funkcionalitu využívá služby propojeného datového fondu, stejně tak služby národní identitní autority. Z pohledu propojeného datového fondu je portál občana jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy A344 zobrazovat subjektu údajů jeho informace, které o něm vede veřejná správa. Portál občana v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je portál občana připojený jako čtenářský AIS na systém eGON Service Bus, skrze který čerpá autoritativní údaje pomocí publikovaných kontextů. V tomto musí portál občana pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu národní identitní autority je portál občana poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace.
Agendový portál
Agednovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Takový portál musí splnit několik podmínek:
- Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get
- Musí být federovaný do portálu občana
- Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus
- Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
- Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf
Portál území
V případě portálů samospráv se předpokládají dva trendy: a) jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do Portálu občana, kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a b) lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního Portálu občana v PVS. Takový portál musí splnit několik podmínek:
- Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v systému o informační systémech veřejné správy https://www.sluzby-isvs.cz/ISoISVS/Views/Public/Login.aspx?action=get
- Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poksytovat údaje skrze systém eGON Service Bus
- Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
- Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf
Portál soukromoprávního uživatele údajů
V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen zákonu 111/2009 Sb https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d. Může se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takový portál musí splnit několik podmínek:
- Musí být ohlášen jako poskytovatel služeb https://www.eidentita.cz/Resources/SeP_p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka_1v2_20181009.pdf
- V tomto případě není zatím možné využívat standardní procedury, ale kontaktovat SZR napřímo