Použití dat ke zlepšení vaší služby: úvod: Porovnání verzí

(Značka: editace z VisualEditoru)
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 1: Řádek 1:
== Použití dat ke zlepšení vaší služby: úvod ==
+
==Použití dat ke zlepšení vaší služby: úvod==
 
Shromažďování dat o vaší službě umožňuje měřit její výkon. Data můžete použít, abyste se ujistili že:
 
Shromažďování dat o vaší službě umožňuje měřit její výkon. Data můžete použít, abyste se ujistili že:
  
* služba splňuje potřeby uživatelů
+
*služba splňuje potřeby uživatelů
  
* služba umožňuje uživatelům snadno dokončit úlohu, kterou poskytuje
+
*služba umožňuje uživatelům snadno dokončit úlohu, kterou poskytuje
* existuje dostatek lidí, kteří tuto službu využívají, aby byla nákladově efektivní
+
*existuje dostatek lidí, kteří tuto službu využívají, aby byla nákladově efektivní
* lidé o službě vědí a rozhodli se ji využít
+
*lidé o službě vědí a rozhodli se ji využít
  
=== Co měřit ===
+
===Co měřit===
 
Měli byste shromažďovat data, která ukazují, jak vaše služba funguje vůči těmto 4 metrikám:
 
Měli byste shromažďovat data, která ukazují, jak vaše služba funguje vůči těmto 4 metrikám:
  
* [[Náklady na transakci]] - jaké jsou náklady pro stát pokaždé, když někdo dokončí úlohu, kterou služba poskytuje
+
*[[Náklady na transakci]] - jaké jsou náklady pro stát pokaždé, když někdo dokončí úlohu, kterou služba poskytuje
  
* [[Spokojenost uživatelů]] - jaké procento uživatelů je spokojeno s používáním vaší služby
+
*[[Spokojenost uživatelů]] - jaké procento uživatelů je spokojeno s používáním vaší služby
* [[Míra dokončení]] - jaké procento uživatelských transakcí se úspěšně dokončí
+
*[[Míra dokončení]] - jaké procento uživatelských transakcí se úspěšně dokončí
* [[Digitální přechod]] - jaké procento uživatelů zvolí vaši digitální službu k dokončení své úlohy místo ne-digitálních kanálů
+
*[[Digitální přechod]] - jaké procento uživatelů zvolí vaši digitální službu k dokončení své úlohy místo ne-digitálních kanálů
  
 
Tyto metriky se nazývají 4 klíčové indikátory výkonu (KPI).
 
Tyto metriky se nazývají 4 klíčové indikátory výkonu (KPI).
Řádek 21: Řádek 21:
 
Budete také muset zvolit jiná měřítka KPI. Ty se budou lišit v závislosti na vaší službě. Využijte práce, kterou jste udělali, pro [[nastavení metrik výkonu vaší služby]] jako základu pro všechna rozhodnutí, která uděláte pro měření výkonu služby.
 
Budete také muset zvolit jiná měřítka KPI. Ty se budou lišit v závislosti na vaší službě. Využijte práce, kterou jste udělali, pro [[nastavení metrik výkonu vaší služby]] jako základu pro všechna rozhodnutí, která uděláte pro měření výkonu služby.
  
==== Metriky a měření ====
+
====Metriky a měření====
 
Metriky jsou měření, která vám říkají, jak dobře něco funguje. Typicky jsou vyjádřeny v procentech.
 
Metriky jsou měření, která vám říkají, jak dobře něco funguje. Typicky jsou vyjádřeny v procentech.
  
 
Například pokud se 2000 lidí pokusí dokončit úlohu ve vaší službě, je to "měření" celkových pokusů o dokončení procesu dané úlohy. Pokud 1000 z nich úspěšně dokončilo úlohu ve vaši službě, je to "měření" míry dokončení. Zkombinujte tyto dva výsledky a získáte "metriku", jak často se lidem, kteří tuto službu využívají, podaří dokončit danou úlohu ve službě. V tomto příkladu je míra dokončení 50%.
 
Například pokud se 2000 lidí pokusí dokončit úlohu ve vaší službě, je to "měření" celkových pokusů o dokončení procesu dané úlohy. Pokud 1000 z nich úspěšně dokončilo úlohu ve vaši službě, je to "měření" míry dokončení. Zkombinujte tyto dva výsledky a získáte "metriku", jak často se lidem, kteří tuto službu využívají, podaří dokončit danou úlohu ve službě. V tomto příkladu je míra dokončení 50%.
  
=== Měření od začátku ===
+
===Měření od začátku===
 
Od začátku projektu musíte zvážit, jak budete vaši službu měřit.
 
Od začátku projektu musíte zvážit, jak budete vaši službu měřit.
  
 
Při fázi objevování a časné alfa verzi musíte:
 
Při fázi objevování a časné alfa verzi musíte:
  
* mít analytika jako součást vašeho týmu (nebo k dispozici vašemu týmu), abyste si mohli začít klást ty správné otázky o tom, jak měřit výkonnost služby
+
*mít analytika jako součást vašeho týmu (nebo k dispozici vašemu týmu), abyste si mohli začít klást ty správné otázky o tom, jak měřit výkonnost služby
  
* začít [[nastavovat metriky výkonu vaší služby]] - stanovte si cíle své služby a vysvětlete, jaké data by měl váš tým shromáždit, aby tyto cíle naplnil
+
*začít [[nastavovat metriky výkonu vaší služby]] - stanovte si cíle své služby a vysvětlete, jaké data by měl váš tým shromáždit, aby tyto cíle naplnil
  
* odhadnout kolik lidí bude službu používat - uvědomte si, že velká čísla mohou znamenat, že budete potřebovat výkonné nástroje pro analýzu
+
*odhadnout kolik lidí bude službu používat - uvědomte si, že velká čísla mohou znamenat, že budete potřebovat výkonné nástroje pro analýzu
  
* zjistit jaké nástroje pro analýzu vaše organizace již má, a zda jsou vhodné pro typ a objem dat, které očekáváte
+
*zjistit jaké nástroje pro analýzu vaše organizace již má, a zda jsou vhodné pro typ a objem dat, které očekáváte
  
* zjistit, kde jsou uložena všechna vaše stávající data, jak se k nim dostanete, jak je budete shromažďovat a učinit je použitelné pro měření KPI vaší služby
+
*zjistit, kde jsou uložena všechna vaše stávající data, jak se k nim dostanete, jak je budete shromažďovat a učinit je použitelné pro měření KPI vaší služby
  
* začít přemýšlet o různých způsobech, jakými uživatelé budou komunikovat s vaší službou, abyste mohli naplánovat, jak budete data shromažďovat
+
*začít přemýšlet o různých způsobech, jakými uživatelé budou komunikovat s vaší službou, abyste mohli naplánovat, jak budete data shromažďovat
  
* začít mluvit s týmem pro [[Platformu výkonu]], abyste s nimi byli připraveni sdílet data během beta verze služby
+
*začít mluvit s týmem pro [[Platformu výkonu]], abyste s nimi byli připraveni sdílet data během beta verze služby
  
=== Share your data ===
+
===Sdílejte svá data===
You must share performance data on the Performance Platform.
+
Měli byste [[sdílet data o výkonu na Platformě výkonu]].
  
=== How to use your data ===
+
===Jak používat vaše data===
It’s important to use the data you’ve collected to find ways to improve your service and prioritise them.
+
Je důležité používat data, která jste nasbírali, abyste zjistili, jak můžete zlepšit vaši službu a prioritizovat je.
  
For example, your completion rate data can help you identify the stages in your user journeys when users are dropping out. Work with your user researcher and plan a round of user research to try to understand why.
+
Například data míry dokončení vám mohou pomoci identifikovat fáze uživatelské cesty, kde uživatelé ukončí svou aktivitu. Spolupracujte s vaším uživatelským výzkumníkem a naplánujte kola uživatelského výzkumu, abyste pochopili, proč tomu tak je.
  
You can also segment your user data based on the characteristics of groups of users. For example, you could check if users who are a certain age find the service harder to complete than other users.
+
Údaje o uživateli můžete segmentovat také na základě charakteristik skupin uživatelů. Mohli byste například zkontrolovat, zda uživatelé, kteří mají určitý věk, mají větší potíže s dokončením aktivity v rámci služby než ostatní uživatelé.
  
If this is the case, you could then work with your user researcher to plan a round of user research with those users.
+
Pokud tomu tak je, mohli byste s vaším výzkumníkem naplánovat kolo uživatelského výzkumu s těmito uživateli.
  
See: plan a round of user research.
+
Viz: [[naplánujte kolo uživatelského výzkumu]].
  
=== Related guides ===
+
===Související příručky===
You may also find these guides useful:
+
Mohli by pro vás být také užitečné tyto příručky:
  
* Measuring completion rate
+
*[[Měření míry dokončení]]
* Measuring cost per transaction
+
*[[Měření nákladů na transakci]]
* Measuring digital take-up
+
*[[Měření digitálního přechodu]]
* Measuring user satisfaction
+
*[[Měření spokojenosti uživatelů]]
* Sharing your data with the Performance Platform
+
*[[Sdílení svých dat na Platformě výkonu]]
* Choosing digital analytics tools
+
*[[Volba digitálních analytických nástrojů]]

Verze z 2. 10. 2018, 15:25

Použití dat ke zlepšení vaší služby: úvod

Shromažďování dat o vaší službě umožňuje měřit její výkon. Data můžete použít, abyste se ujistili že:

  • služba splňuje potřeby uživatelů
  • služba umožňuje uživatelům snadno dokončit úlohu, kterou poskytuje
  • existuje dostatek lidí, kteří tuto službu využívají, aby byla nákladově efektivní
  • lidé o službě vědí a rozhodli se ji využít

Co měřit

Měli byste shromažďovat data, která ukazují, jak vaše služba funguje vůči těmto 4 metrikám:

  • Náklady na transakci - jaké jsou náklady pro stát pokaždé, když někdo dokončí úlohu, kterou služba poskytuje
  • Spokojenost uživatelů - jaké procento uživatelů je spokojeno s používáním vaší služby
  • Míra dokončení - jaké procento uživatelských transakcí se úspěšně dokončí
  • Digitální přechod - jaké procento uživatelů zvolí vaši digitální službu k dokončení své úlohy místo ne-digitálních kanálů

Tyto metriky se nazývají 4 klíčové indikátory výkonu (KPI).

Budete také muset zvolit jiná měřítka KPI. Ty se budou lišit v závislosti na vaší službě. Využijte práce, kterou jste udělali, pro nastavení metrik výkonu vaší služby jako základu pro všechna rozhodnutí, která uděláte pro měření výkonu služby.

Metriky a měření

Metriky jsou měření, která vám říkají, jak dobře něco funguje. Typicky jsou vyjádřeny v procentech.

Například pokud se 2000 lidí pokusí dokončit úlohu ve vaší službě, je to "měření" celkových pokusů o dokončení procesu dané úlohy. Pokud 1000 z nich úspěšně dokončilo úlohu ve vaši službě, je to "měření" míry dokončení. Zkombinujte tyto dva výsledky a získáte "metriku", jak často se lidem, kteří tuto službu využívají, podaří dokončit danou úlohu ve službě. V tomto příkladu je míra dokončení 50%.

Měření od začátku

Od začátku projektu musíte zvážit, jak budete vaši službu měřit.

Při fázi objevování a časné alfa verzi musíte:

  • mít analytika jako součást vašeho týmu (nebo k dispozici vašemu týmu), abyste si mohli začít klást ty správné otázky o tom, jak měřit výkonnost služby
  • odhadnout kolik lidí bude službu používat - uvědomte si, že velká čísla mohou znamenat, že budete potřebovat výkonné nástroje pro analýzu
  • zjistit jaké nástroje pro analýzu vaše organizace již má, a zda jsou vhodné pro typ a objem dat, které očekáváte
  • zjistit, kde jsou uložena všechna vaše stávající data, jak se k nim dostanete, jak je budete shromažďovat a učinit je použitelné pro měření KPI vaší služby
  • začít přemýšlet o různých způsobech, jakými uživatelé budou komunikovat s vaší službou, abyste mohli naplánovat, jak budete data shromažďovat
  • začít mluvit s týmem pro Platformu výkonu, abyste s nimi byli připraveni sdílet data během beta verze služby

Sdílejte svá data

Měli byste sdílet data o výkonu na Platformě výkonu.

Jak používat vaše data

Je důležité používat data, která jste nasbírali, abyste zjistili, jak můžete zlepšit vaši službu a prioritizovat je.

Například data míry dokončení vám mohou pomoci identifikovat fáze uživatelské cesty, kde uživatelé ukončí svou aktivitu. Spolupracujte s vaším uživatelským výzkumníkem a naplánujte kola uživatelského výzkumu, abyste pochopili, proč tomu tak je.

Údaje o uživateli můžete segmentovat také na základě charakteristik skupin uživatelů. Mohli byste například zkontrolovat, zda uživatelé, kteří mají určitý věk, mají větší potíže s dokončením aktivity v rámci služby než ostatní uživatelé.

Pokud tomu tak je, mohli byste s vaším výzkumníkem naplánovat kolo uživatelského výzkumu s těmito uživateli.

Viz: naplánujte kolo uživatelského výzkumu.

Související příručky

Mohli by pro vás být také užitečné tyto příručky: