https://www.moderni-stat.cz/api.php?action=feedcontributions&user=Michal&feedformat=atomModerní stát - Příspěvky uživatele [cs]2024-03-29T09:53:24ZPříspěvky uživateleMediaWiki 1.31.15https://www.moderni-stat.cz/index.php?title=Organizace&diff=72585Organizace2021-02-09T21:21:39Z<p>Michal: </p>
<hr />
<div>''Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019.'' <br />
<br />
Přehled důležitých organizací a procesů v rámci Digitálního Česka.<br />
<br />
Problémem dneška v oblasti digitalizace jsou decentralizované služby, kdy si každé ministerstvo buduje všechno samostatně, často pomalu. To způsobuje roztříštěnost, různé standardy a ve výsledku špatnou koordinaci na úrovni vlády. Základem pro změnu je vytvoření centrální autority.<br />
<br />
=Cílové uspořádání Digitálního Česka=<br />
<br />
===Cíle===<br />
<br />
*Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.<br />
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.<br />
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití. <br />
<br />
===Důvody===<br />
<br />
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.<br />
*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.<br />
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.<br />
*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.<br />
<br />
===Rizika časová a legislativní===<br />
Vytvoření Centrální ICT autority, resp. centralizování vize to jednoho místa (dnes je tomu nejblíže OHA MV ČR) je dlouhodobě nejefektivnější způsob řízení transformace a digitalizace státu. Není je situace řešena rolí vládního koordinátora, sadou usnesení vlády a kooperací resortů MF, MV, MPO. Úspěch a rychlost závisí na politické vůli MF, MV a MPO ke spolupráci.<br />
<br />
Postupná úprava role státních ICT podniků závisí na politické vůli MF, MD a MV ke spolupráci a vyřešení otázky in-house zadávání (kvůli stávajícím in-house zakázkám MV a MF) a sjednocení vedení těchto podniků (již řídí V.Dzurilla). <br />
<br />
Velké nebo necitlivě provedené přesuny kompetencí a pracovníků mohou vyvolat organizační chaos nebo dokonce rezistenci. Je třeba dobře naplánovat včetně personální politiky vůči pracovníkům na vedoucích pozicích v dotčených organizačních strukturách. Je třeba vzít v úvahu služební zákon a jeho požadavky na plánování organizačních struktur.<br />
<br />
Rozšíření in-house zadávání státním ICT podnikům závisí na spolupráci MMR a ÚOHS a novele zákona o VZ. Komerčním dodavatelům by bylo vhodné zároveň nabídnout např. zapojení do plánování standardizace ICT státní správy, ale hlavně co nejvíc nového byznysu – komerční eGC, úpravy aplikací a nové aplikace v rámci digitalizace, konzultační služby atd. <br />
<br />
==Procesy==<br />
<br />
===Schvalování výdajů na ICT projekty===<br />
Podmínkou realizace ICT projektu ve státní správě (resorty, OSS, státní podniky) je [[Kontroly výdajů: požádejte o schválení výdajů na službu|schválení ICT projektů]] nad objem 2M Kč [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritou]], zda jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]] a má [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3d%3d souhlasné stanovisko OHA dle usnes.vlády 889/2015].<br />
<br />
==Centrální ICT autorita==<br />
Centrální ICT autorita je nyní fiktivní, virtuální označení skupiny organizačních jednotek státu, zodpovídající za jednotlivé části ICT, dnes zejména na MV ČR kolem OHA. <br />
<br />
Centrální ICT autorita má vlastní rozpočet na vývoj a provoz jednotných uživatelských rozhraní eGovernment služeb (portál občana), je centrem a garantem [[Standard digitální služby|standardu digitálních služeb]] a [[Technologie|centrem technologických standardů]]. <br />
<br />
Více o [[Centrální ICT autorita|Centrální ICT autoritě]]<br />
<br />
==Resorty==<br />
<br />
===Role IT jednotlivých resortů===<br />
IT oddělení jednotlivých ministerstev a OSS by se měly zaměřit primárně na rozvoj IT řešení přímo podporujících agendy v jejich kompetenci resortů, zejména na jejich analytické a aplikační stránky, open data, API. Pro komoditní a standardní ICT služby (infrastruktura, provozní aplikace) by měly v maximální míře využívat sdílené služby státních ICT podniků a komerční části eGC a centrálních nákupů. Interní IT organizace resortů by po vzoru Strategie ICT resortu MF měly být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu přetvořeny na organizace zadavatelů a manažerů služeb.<br />
<br />
IT jednotlivých resortů zodpovídají za to, že jednotlivé agendy jsou v souladu se [[Standard digitální služby|Standardem digitálních služeb]].<br />
<br />
==RVIS==<br />
Rada vlády pro informační společnost (RVIS) je stálým odborným poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády pro reformu veřejné správy v oblasti rozvoje digitálních služeb ve veřejné správě, pro oblast eGovernmentu a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, oblast reformy veřejné správy, oblast informační společnosti a další oblasti digitální agendy.<br />
<br />
Předsedou RVIS je vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci. Místopředsedou RVIS je ministr vnitra.<br />
<br />
Je tvořena <br />
<br />
*náměstky každého člena vlády, který je pověřen řízením ministerstva,<br />
*náměstkem ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost,<br />
*zástupcem Českého telekomunikačního úřadu na úrovni člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,<br />
*zástupcem Národního bezpečnostního úřadu na úrovni náměstka<br />
*zástupcem Českého statistického úřadu na úrovni místopředsedy.<br />
*tajemníkem Rady,<br />
*Digitálním šampionem ČR (Ondřej Felix),<br />
*předsedy stálých pracovních výborů Rady,<br />
*zástupcem Asociace krajů České republiky,<br />
*zástupcem Svazu měst a obcí České republiky<br />
*zástupci odborné veřejnosti<br />
<br />
===Role RVIS===<br />
Řídící a poradní, který reprezentuje uživatelský pohled a pohled lidí zodpovědných za provozní a veřejné agendy resortů. <br />
<br />
RVIS<ref>Status RVIS [http://www.mvcr.cz/soubor/statut-rvis.aspx]</ref><br />
<br />
*vyhledává a navrhuje možnosti rozvoje klientsky orientovaných digitálních služeb ve veřejné správě,<br />
*optimálního sdílení takových služeb nebo nástrojů ICT mezi veřejným a soukromým sektorem,<br />
*zajišťuje dlouhodobou kontinuitu rozvoje služeb veřejné správy a souvisejících ICT služeb,<br />
*koordinuje přípravu, tvorbu a implementaci strategií v oblasti informační společnosti, digitální agendy, eGovernmentu a ICT ve veřejné správě,<br />
*analyzuje služby veřejné správy a související ICT služby a na základě toho navrhuje nápravná a rozvojová opatření,<br />
*projednává a vydává stanoviska k materiálům předkládaným vládě,<br />
*projednává a schvaluje návrhy předložené výbory Rady,<br />
*projednává programy, harmonogramy výzev a výzvy pro oblast eGovernmentu a ICT a může se vyjádřit k jednotlivým ICT projektům zásadního významu,<br />
*projednává v oblasti corporate governance (implementace pravidel správy a řízení společností)<br />
<br />
<references /></div>Michalhttps://www.moderni-stat.cz/index.php?title=Hlavn%C3%AD_strana&diff=72584Hlavní strana2021-02-09T21:21:03Z<p>Michal: </p>
<hr />
<div>Autor: Michal Bláha, pro team Digitálního Česka, 2018-2019. <br />
<br />
=Digitální Česko=<br />
Z [https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ programového prohlášení vlády] z 27. 6. 2018: <br />
<br />
:''Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.''<br />
:''Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav. ''<br />
:''Chceme nastartovat a začít dodávat služby pro občany a firmy efektivně, s jasnou vizí i pro další volební období. Kompletní digitalizace bude kvůli své náročnosti a zásahu do mnoha agend trvat více volebních období. Proto chceme započít změnu a s podporou ostatních parlamentních stran a hnutí, s odborníky, s profesními sdruženími a asociacemi ze soukromého a institucionálního sektoru s cílem společně budovat Digitální Česko.''<br />
:''Máme jedinečnou šanci k digitální přestavbě Česka. Moderní Česko potřebuje digitální revoluci.''<br />
<br />
Aktuálně diskutované oblasti:<br />
<br />
*[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky<br />
*[[Organizace]] a procesy<br />
*[[DPL|Digitálně přívětivá legislativa]]<br />
*[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce<br />
*[[Zkratky|Zkratky a rejstřík pojmů používaný v státní správě (převážně v IT a projektovém vedení)]]<br />
*<br />
<br />
=Spolupráce, pomoc=<br />
'''Pokud chcete přispívat, editovat obsah či komentovat, [[Special:CreateAccount|zaregistrujte se]] nebo [[Special:UserLogin|zalogujte]]'''<br />
<br />
[[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]]</div>Michal